En daarmee is zowat heel de kleine tak van Mercedes’ modelgamma vernieuwd. Na de A-Klasse en B-Klasse en nadien ook de CLA zijn nu ook de compacte SUV’s aan de beurt voor een facelift. De GLA en iets grotere GLB delen immers hetzelfde voorwielaangedreven MFA2-platform als de A-Klasse, B-Klasse en CLA. Het hoeft wellicht dan ook niet te verbazen dat de facelift van de voorwielaangedreven SUV-modellen in dezelfde lijn ligt.
Ook voor AMG
Zo werd de voorkant hertekend, met onder meer een nieuwe grille en voorbumper, een gespierdere motorkap en frissere lichtblokken. Ook achteraan krijgen de lichtunits een nieuw design. Spectral Blue komt het gamma van koetswerkkleuren vervoegen, terwijl vier nieuwe designs het velgaanbod van 17 tot 20 duim uitbreiden. De AMG-modellen volgen in grote lijnen dezelfde wijzigingen, maar voegen daar een AMG-logo op de motorkap aan toe in plaats van een Mercedes-logo, en een omranding van de wielkasten die voortaan altijd in koetswerkkleur is uitgevoerd.
Het interieur van de GLA en GLB krijgt een kwaliteitsinjectie met nieuwe materialen, nieuwe kleuren en een uitgebreidere standaarduitrusting. Het MBUX-infotainmentsysteem switcht naar de meest recente generatie, met onder meer een draadloze verbinding voor Apple CarPlay en Android Auto, en met een bediening die alleen nog met stem (“Hey Mercedes”) of het 10,25 duim grote touchscreen verloopt. Het touchpad op de middenconsole verdwijnt dus. Voortaan kun je zelfs minigames installeren om wachttijd te verzachten.
Ruimer rijbereik
De grootste wijzigingen zijn voorbehouden voor wat er zich onder de motorkap bevindt. Alle motoren schakelen immers over op milde hybride ondersteuning, ook de AMG-blokken. Daar verdwijnt de GLA 45 S uit het aanbod. Aan AMG-kant blijven de GLA 35 en GLB 35 dus over, met 2.0-viercilinder van 306 pk. Het meer burgerlijke aanbod bestaat uit de GLA en GLB 180 en 200, met 1.3-viercilinder turbobenzine van respectievelijk 136 en 163 pk, en uit de GLA en GLB 220 4Matic en 250 4Matic. Die gebruiken een 2.0-viercilinder turbobenzine van respectievelijk 190 en 224 pk en drijven standaard de vier wielen aan.
Het dieselaanbod blijft eveneens overeind, met de GLA 180 d, 200 d (4Matic) en 220 d 4Matic. Al die motoren gebruiken dezelfde 2.0-viercilinder en halen daar respectievelijk 116, 150 en 190 pk uit. De plug-inhybride GLA 250 e krijgt een iets krachtigere elektromotor: zijn 1.3-viercilinder turbobenzine van 163 pk en elektromotor van 80 kW (109 pk) zijn weliswaar nog steeds samen goed voor 218 pk. Het energieverbruik van de batterij werd tot slot geoptimaliseerd, waardoor je nu 62 tot 70 kilometer elektrisch rijbereik moet kunnen halen op een volle lading.