Na de kleinste SUV’s uit het gamma stuurt Mercedes nu ook zijn grootste SUV naar de plastisch chirurg. Na een carrière van een kleine vier jaar was ook de GLS immers toe aan een facelift. Die omvat geen wereldschokkende wijzigingen: enkele kleine ingrepen en technische updates zorgen ervoor dat Mercedes’ grootste er weer enkele jaartjes tegenaan kan.
Exterieur
Aan de buitenkant moet je de gefacelifte Mercedes GLS herkennen aan de nieuwe lamellen in het radiatorrooster en aan zijn nieuwe voorbumper met zwarte omranding. Achteraan krijgt de lichtsignatuur een frisser ontwerp met drie horizontale vlakken. Tel daarbij twee nieuwe koetswerkkleuren en een extra velgdesign in 20 duim, en je hebt de belangrijkste wijzigingen aan de buitenkant wel te pakken. De Mercedes-Maybach GLS voegt daar een nieuwe snoet met Maybach-logo's in de luchtinlaten en nieuwe 23-duimsvelgen aan toe. De Mercedes-AMG GLS gaat voor een AMG-logo in plaats van de Mercedes-ster vooraan op de motorkap, en voor zijn eigen lichtsignatuur voor de achterlichten.
Interieur
Binnenin zijn er nieuwe mogelijkheden voor de lederen zetelbekleding en de inzetstukken van dashboard en deurpanelen, terwijl de zeven zitplaatsen nog steeds standaard van de partij zijn. De rand van de ventilatieroosters krijgt een nieuwe afwerking, het MBUX-systeem wordt geüpdatet naar de meest recente generatie en ook het stuur is voortaan de meest recente versie.
Motoren
Onder de motorkap ziet het GLS-gamma er voortaan als volgt uit. De GLS 450 4Matic is de basisbenzinemotor, met een milde hybride 3.0-zescilinder-in-lijn van 381 pk. Daarboven staat de GLS 580 4Matic, met milde hybride 4.0 V8 van 517 pk. Ook de dieselmotoren zijn milde hybrides: de GLS 350 d 4Matic heeft een 3.0-zescilinder-in-lijn van 269 pk, de GLS 450 d 4Matic haalt 367 pk uit hetzelfde blok. De Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic doet nog steeds een beroep op een milde hybride 4.0 V8 van 557 pk, de Mercedes-AMG GLS 63 4Matic+ haalt 612 pk uit zijn milde hybride 4.0 V8.