Nog niet verwerkt dat Lancia terug van weggeweest is? Dan heeft het Italiaanse merk al de tweede verrassing in de coulissen klaar staan! Die verrassing heet Ypsilon HF en refereert met die twee laatste letters inderdaad naar enkele iconische bolides uit het roemruchte verleden van het merk.
Stoere styling
Wat maakt een hothatch van de oude stempel? Compacte dimensies - uiteraard -, maar een ook schaamteloze uitspatting van bumper- en spoilergeweld. De Lancia Ypsilon HF lijkt alvast beide verwachtingen met verve af te vinken. Tegenover de reguliere Ypsilon krijgt de HF stevigere bumpers met extra koelsleuven, een verlaagde ophanging en in het oog springende velgen. De HF-badge prijkt dan weer met trots vooraan in de grillen.
Springen we in het interieur, dan zien we nog steeds een focus op comfort en luxe - kijk maar naar de blauwe bekleding -, maar ook een streepje sportiviteit. Zo krijg je sportstoelen die je beter in het gareel moeten houden bij het snellere bochtenwerk en een olifantje centraal op de al even centrale koffietafel in het interieur. Aan sfeer alvast geen gebrek!
Mini wie?
Dat deze Lancia Ypsilon HF echter geen schaap in wolfskleren is bewijst het kloppende hart onderin. Zo krijgt de compacte hothatch een 240 pk sterke elektromotor op de vooras die zijn energie uit een accu van 54 kWh tapt. Daardoor compacter en krachtiger dan de eveneens nieuwe Mini Cooper SE… en ook sneller. Want deze Lancia heeft amper 5,8 seconden nodig om de honderd aan te tikken vanuit stilstand.
Iets zegt ons echter dat Lancia niet voluit voor rechtdoorperformance gaat. Want door de aangepaste ophanging en het bredere spoor moet deze Ypsilon HF zijn strepen verdienen op een bochtig parcours. Niet toevallig, want Lancia trekt ook terug naar de rallywereld met deze Ypsilon! Al doet ‘ie het in dat geval wel met een benzinemotor onder de kap.