In het begrotingsakkoord van de Vlaamse regering is opnieuw een EV-premie opgenomen. Die moet particuliere kopers financieel ondersteunen bij hun aankoop van een elektrische auto. De premie komt er op initiatief van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) en mikt op kopers van een nieuwe elektrische auto als van een tweedehands-EV.
Tot 5.000 euro
De premie gaat in vanaf 2024 en is beperkt in de tijd, zo bepaalt de Vlaamse regering. Wie als particulier in 2024 een nieuwe elektrische auto koopt, kan rekenen op een premie van 5.000 euro. In 2025 gaat het nog om 4.000 euro, in 2026 om 3.000 euro. Voor particuliere tweedehandskopers ligt het bedrag van de premie iets lager: 3.000 euro in 2024, 2.500 euro in 2025 en 2.000 euro in 2026. De Vlaamse regering hanteert daarbij een prijsplafond van 40.000 euro inclusief btw, al is het nog niet duidelijk of het om de catalogusprijs of de factuurprijs inclusief opties gaat.
“Met een degressieve premie anticiperen we op de marktontwikkelingen van de volgende jaren, waar een natuurlijke daling van de prijzen van zero-emissiewagens zich zal manifesteren eens de tweedehandsmarkt hiervoor toeneemt. De wagen zal ook niet binnen drie jaar mogen doorverkocht worden, om fraude tegen te gaan”, aldus minister Peeters.
Te weinig vraag
Enkele jaren geleden bestond er al een zero-emissiepremie voor particuliere kopers, maar die schafte de Vlaamse regering begin 2020 af omdat er te weinig vraag naar was. Die timing was ongelukkig: de markt van meer betaalbare elektrische auto’s is pas sinds 2020 exponentieel uitgebreid. In onze buurlanden profiteren particuliere kopers wel al langer van een EV-premie. Bij ons blijkt de markt voor elektrische voertuigen vooral fiscaal gestuurd door zakelijke rijders: bedrijven, zelfstandigen en vrije beroepen. Zij genieten bijvoorbeeld een voordelige fiscale aftrekbaarheid.