Het had wat voeten in de aarde, maar Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) trekt dan toch met een klimaatplan naar de klimaattop in Glasgow. Volgens dat plan moet tegen 2030 de CO2-uitstoot in Vlaanderen met 40 procent naar beneden. Een van de belangrijkste beslissingen in dat klimaatplan is het verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor. Die maatregel wordt vanaf 2029 ingevoerd.
Tweedehands blijft ongemoeid
De Europese Unie plant pas een verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor in 2035, maar Vlaanderen lijkt ineens de beste leerling van de klas te willen spelen. Aanvankelijk was het idee van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) om het verbod al in 2027 in te voeren, en het ook te laten gelden voor tweedehandswagens. De deadline wordt nu met twee jaar verlegd, en de tweedehandsmarkt blijft voorlopig buiten schot.
Particulier blijft afzijdig
Toch is er nog veel werk aan de winkel: een elektrische auto kost vandaag gemiddeld zo’n 10.000 euro meer dan een gelijkaardig model met verbrandingsmotor. De Vlaamse regering verwacht een kantelpunt in 2026, en hoopt dat dit prijsverschil tegen 2029 volledig in het voordeel van de elektrische auto uitdraait.
In de tussentijd profiteert de particuliere koper in ons land niet van een aankooppremie voor zero-emissievoertuigen om de bestaande prijskloof te dichten, in tegenstelling tot heel wat andere Europese landen. De zero-emissiepremie van de Vlaamse regering werd begin 2020 afgeschaft. De particuliere markt laat de elektrische auto daardoor links liggen: in de eerste negen maanden van dit jaar was nog geen 4,9 procent van de nieuwe inschrijvingen voor een volledig elektrische auto. Amper 13,7 procent van die inschrijvingen staat op naam van particuliere kopers, zeggen cijfers van sectorfederatie Febiac.
Nood aan laadpunten
Ook op vlak van laadpunten hinkt ons land achterop, zeker als je kijkt naar buurland Nederland. Daar wil de Vlaamse regering de komende jaren heel wat aan veranderen. Eerder kondigde minister Peeters al aan dat er tegen 2025 30.000 extra publieke laadpunten worden geïnstalleerd. Tegen 2030 moeten daar volgens de Vlaamse regering 100.000 ‘semi-publieke’ laadpunten bijkomen. Welke maatregelen de regering voor de transportsector plant, of op welke manier de Vlaamse maatregelen met Brussel en Wallonië zullen worden afgestemd, is nog niet duidelijk.