Of het nu om de 3.0 CSL uit de jaren zeventig gaat of om de beruchte M3 CSL van begin deze eeuw: het hart van BMW-liefhebbers maakt altijd een sprongetje als de Beiers de Coupé Sport Leicht-benaming weer eens op de bips van een van hun producten kleven. Al krijgt de beroemde afkorting in het geval van deze nieuwe M4 CSL een lichte betekenisverschuiving: in München spreken ze vandaag over de Competition Sport Lightweight.
Kilo’s wegschaven
Het recept blijft alleszins ongewijzigd: een dieetkuur, aangescherpt chassis en dus verbeterde circuitprestaties. Al blijft er nog flink wat gewicht over, want met 1.625 kilogram kun je deze nieuwe BMW M4 CSL moeilijk een pluimgewicht noemen. Toch verloor de M4 de nodige kilo’s dankzij kuipzetels uit koolstofvezel, het weglaten van de achterbank, besparingen op geluidsisolatie, een motorkap, kofferklep en middenconsole uit CFRP (plastic dat met koolstofvezel werd versterkt), een aangepaste uitlaat, en nog enkele wijzigingen aan de grille, de achterlichten en de airco.
Lichtere chassiscomponenten
Ook de chassisaanpassingen leverden nog enkele kilo’s winst op. Zo krijgt deze M4 CSL standaard remschijven uit koolstofvezel, lichtere gesmede aluminium velgen (19 duim vooraan, 20 duim achteraan) en lichtere componenten voor de adaptieve ophanging. De koets werd 8 millimeter lager gelegd vergeleken met de ‘gewone’ M4 Competition, een veerpootbrug onder de motorkap moet de stijfheid dan weer doen toenemen.
Kloppend hart
Het kloppende hart van dit beest blijft nog steeds een 3.0 zes-in-lijn met twee turbo’s, maar aanpassingen aan diezelfde turbo’s en het motormanagement leveren iets meer vermogen op: 550 pk en 650 Nm. Een achttrapsautomaat stuurt dat vermogen naar de achterwielen, waardoor hij in 3,7 seconden naar 100 km/u schiet.
Laserlichten
BMW geeft tot slot nog mee dat Frozen Brooklyn Grey de standaardkleur is, maar dat wit of zwart ook mogelijk zijn. Rode accenten en details in koolstofvezel moeten deze M4 CSL nog meer in het oog doen springen. De optionele Laserlight-koplampen schijnen geel in plaats van wit, terwijl de achterlichten ook gebruik maken van lasertechnologie. Het slechte nieuws dan? De Duitsers beperken de productie van deze BMW M4 CSL tot 1.000 stuks. Voer voor verzamelaars dus.