Ga naar hoofdinhoud

Volkswagen Amarok: tweede generatie stroopt officieel de mouwen op

Na een uitgebreide aanloop is de tweede generatie van de Volkswagen Amarok eindelijk officieel. Zijn fundamenten deelt deze pick-up met de Ford Ranger.

Hoewel het in bedrijfswagenmiddens wel vaker voorkomt, is twaalf jaar een lange carrière. De eerste generatie van de Volkswagen Amarok had er dus heel wat dienstjaren opzitten, maar is nu eindelijk aan vernieuwing toe. De fundamenten van deze tweede generatie deelt de Duitse pick-up met de Ford Ranger, al zorgt Volkswagen wel voor voldoende eigen accenten.

Volkswagen Amarok (2022) statisch, profiel

Groeispurt

De nieuwe Amarok volgt bijvoorbeeld netjes het huidige Volkswagen-design, met de kenmerkende koplampen en ledstroken door de grille. In profiel kiest de Duitse pick-up voor hoekigere wielkasten, achteraan gaat hij voor C-vormige lichtblokken en het woord ‘Amarok’ over de hele breedte voluit gespeld. Met 5,35 meter is de tweede generatie trouwens bijna 10 centimeter langer dan de eerste, terwijl de wielbasis (3,27 meter) met een goeie 17 centimeter is toegenomen. Voor de off-roaders: de doorwaaddiepte bedraagt nu 80 centimeter, de aanrijhoek 29 graden, de overschrijdings- en afrijhoek bedragen nu 21 graden.

Volkswagen Amarok (2022) statisch, achteraanzicht

Digitale displays

Binnenin gaat de Amarok voor een stijlbreuk en worden de banden met de Ranger duidelijker. Hoewel de Volkswagen zijn eigen huisstijl toepast, gebruikt ook deze pick-up bijvoorbeeld eveneens een digitaal instrumentendisplay (8 duim op de basisuitvoeringen, 12 duim op de hogere) en een rechtopstaand infotainmentscherm (10 duim op de basisuitvoeringen, 12 duim op de hogere). De Amarok komt er bij ons alleen als double cab, met achterbank. In de laadbak achteraan past opnieuw een europallet, de laadcapaciteit bedraagt maximaal 1,16 ton.

Volkswagen Amarok (2022) interieur

Drie diesels

Onder de motorkap biedt deze nieuwe Amarok vier dieselmotoren en één benzinemotor. Wij krijgen drie van de vier dieselmotoren. Die zijn standaard allemaal voorzien van 4Motion-vierwielaandrijving. Twee van die diesels gebruiken dezelfde 2.0-viercilinder als basis, de ene is 170 pk sterk, de andere 204 pk. De krachtigste motor in deze Amarok wordt opnieuw een V6: die is 3,0 liter groot en 241 pk sterk. Welke specifieke uitvoeringen van deze nieuwe Amarok naar ons land komen, wordt later bevestigd. Dan zullen we ook de prijzen van deze nieuwkomer kennen.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

BEBE20250417 Sales Header

Dacia Sandero en BMW X1 strijden om eerste plaats op Belgische markt (2025)

Autonieuws
BEBE20250417 A6 Header

Audi A6: na Avant komt Berline (2025)

Autonieuws
BEBE20250417 Research 1

Studie: elektrische auto’s zijn betrouwbaarder dan benzine- of dieselwagens (2025)

Autonieuws
Ontdek meer