De Volkswagen Combi viert zijn 75e verjaardag. Het eenvoudige, robuuste en goedkope busje is sindsdien het icoon van de vrijheid in de jaren 60 geworden en heeft een echt erfgoed van bedrijfsvoertuigen gecreëerd. Vandaag de dag zijn er drie afstammelingen: de Transporter, de Multivan en de ID. Buzz.
Ontstaan van een icoon
Het verhaal van de T1 - Combi, Buss of Bulli zoals sommigen hem noemen - is er een van gelukkig toeval. Werknemers in de fabriek in Wolfsburg hadden in 1947 een klein busje ontworpen op basis van een Kever en het was Ben Pon, de Nederlandse importeur, die hen aanmoedigde om het te produceren. De “Kombinationenwagen” was geboren.
Omdat hij zijn basis deelde met de Volkswagen Beetle, nam hij zijn 4-cilinder boxermotor achterin over. Het was niet de snelste bestelwagen, maar hij wist vele generaties te bekoren. Van loodgieters tot Californische tuiniers...
Groter, minder flower power
In 1967 voerde Volkswagen een reeks wijzigingen door aan zijn busje. Genoeg zelfs om een nieuwe generatie te produceren, de T2. De voorkant was het meest opvallende verschil: de Combi verloor zijn grote V, maar kreeg een voorruit uit één stuk.
De nieuwe T2 was ook 20 cm langer dan zijn voorganger, wat hem bijzonder succesvol maakte als lichte camper. In 1978 had Volkswagen al 4,8 miljoen Transporteurs geproduceerd.
De eerste diesel
Voor nieuwelingen is de T3 uit 1979 misschien wel het model dat het meest van het origineel verschilt door zijn hoekige ontwerp. Het was echter wel het eerste model dat California- en Multivan-versies introduceerde.
En hoewel de motoren nog steeds achter de achteras zaten, lieten ze de luchtkoeling eindelijk achter zich (na 81). De T3 was ook de eerste Transporter met een 50 pk dieselmotor! Sterker nog, Volkswagen was niet tevreden met deze primeurs en besloot de T3 ook vierwielaandrijving aan te bieden.
Het tijdperk van moderniteit
In de jaren 90 besloot Volkswagen eindelijk om de platte en achterin geplaatste motoren achter zich te laten en te kiezen voor een volledig nieuw platform met voorwielaandrijving. De T4 staat voor moderniteit, met een nieuwe optie voor vierwielaandrijving en de introductie van een nieuwe 5-cilinder dieselmotor met directe inspuiting, voortaan TDI-genaamd.
De evolutie van een familie
Van de T5 tot de T6 is de Volkswagen Transporter gegroeid door hetzelfde recept en hetzelfde platform te verfijnen. Diesel, benzine, voorwielaandrijving, 4x4, handgeschakelde versnellingsbak, dubbele koppeling, chassis cabine, California camper en ga zo maar door.
Vandaag de dag zijn de afstammelingen van de Combi en alle Transporteurs niet langer één en hetzelfde voertuig, maar drie verschillende varianten. De Multivan is ontworpen om gezinnen comfortabel te vervoeren, terwijl de nieuwe Transporteur bedoeld is voor professionals die een robuuste bestelwagen nodig hebben. Tot slot brengt VW een eerbetoon aan de originele Combi met de ID.Buzz.