Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Volkswagen Golf blijft meest populaire tweedehandswagen in België

In 2023 werden er 645.562 tweedehandswagens ingeschreven in België. De Volkswagen Golf bleek daarbij de meest populaire keuze. Meer nog, tweedehandswagen worden weer goedkoper!

De tweedehandsmarkt voor auto’s zit in de lift. Want steeds meer mensen zoeken hun volgende auto op zoekertjesites zoals Autoscout24. Vorig jaar werden er maar liefst 645.562 tweedehands auto's geregistreerd in België. Vlot meer dan de 476.675 nieuwe auto’s die er werden ingeschreven in datzelfde jaar.

Volkswagen blijft koning

Moet bij de nieuwe inschrijvingen Volkswagen nog BMW voor zich dulden, dan tikken we tweedehands massaal een VW op de kop. Maar liefst 12% van de tweedehandswagens die van eigenaar wisselden in 2023 had een VW-badge op de koffer (77.784 ex.). Toch is ook BMW populair op de tweedehandsmarkt, met een marktaandeel van net geen 10% (63.421 ex).

Tweedehands-2023-Belgie

Het populairste model blijkt de Volkswagen Golf. Per honderd tweedehandswagens die van eigenaar wisselden, waren er vier een Golf. Ook het kleine broertje Polo doet het voorbeeldig. Daar gaat het over 3% van de totaal (her)ingeschreven tweedehandswagens. Hieronder alvast een lijst met de 10 meest populaire tweedehandswagens van België.

Make, model Total
1 Volkswagen Golf 27 849 ex.
2 Volkswagen Polo 19 793 ex.
3 Opel Corsa 18 475 ex.
4 BMW 3 Reeks/ Serie-3 15 425 ex.
5 Mini Mini 13 864 ex.
6 Ford Fiesta 13 666 ex.
7 BMW 1 Reeks/ Serie-1 14 187 ex.
8 Citroen C3 12 489 ex.
9 Renault Clio 12 363 ex.
10 Fiat 500 11 999 ex.

Tweedehandswagens terug betaalbaarder

Na twee opeenvolgende jaren van stijging, daalde de gemiddelde prijs van een tweedehandswagen in 2023. Dat met maar liefst 6,9% Goed nieuws dus voor wie budgetbewust een auto wil kopen. De gemiddelde prijs van een auto op Autoscout24 bedraagt nu 23.734 euro.

Tweedehands-verkoop

Enige nuance is wel nodig, want daarmee ligt de gemiddelde prijs van een tweedehandswagen nog steeds fors hoger dan in 2019. Het gaat over een hallucinante stijging van maar liefst 33,2% tegenover 2019. Wil dat zeggen dat elke auto gemiddeld zoveel in waarde is gestegen? Dat nu ook weer niet. Het betekent wel dat er steeds meer dure tweedehandswagens op de markt komen.

We kopen meestal recent

Wat ook opvalt, is het feit dat de Belg bij de aanschaf van een auto steeds slimmer wordt. Waarom zou je immers het volle bedrag betalen voor een gloednieuwe wagen, als je een recente versie ervan voordeliger op de kop kan tikken? Maar liefst 30% van de verkochte tweedehandswagens in 2019 had een leeftijd tussen de 2 en 5 jaar. Zo goed als nieuw dus en vaak nog met jaren garantie.

Leeftijd-tweedehandswagen

22% van de tweedehandsauto's die in 2023 werden ingeschreven in België is tussen de 6 en 10 jaar oud, gevolgd door 18% voor auto’s tussen de 11 en 15 jaar. Hoewel we ook steeds vaker auto’s van amper 1 jaar oud op de kop tikken, maakt die markt nog steeds maar 5% uit van de totaal-inschrijvingen op de tweedehandsmarkt.

Benzine blijft de voorkeur hebben

Nadat diesel jarenlang de markt domineerde, blijft de zelfontbrander terrein verliezen. Toch is nog steeds 32% van de ingeschreven tweedehandswagens in 2023 een diesel. De benzinemotor is echter de favoriete keuze, met 59% van de tweedehandsmarkt in handen.

Autoverkoop-brandstof-tweedehands

Zowel hybrides als EV’s kennen in volume een gigantische stijging (bijna +40% tegenover 2022), al gaat het nog steeds over een marginaal aandeel van de totaalmarkt. Respectievelijk gaat het over 6% hybrides en 2% EV’s. Al zal dat de komende jaren enkel nog maar stijgen met het steeds groeiende aanbod aan auto’s op Autoscout24!

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer