De tweedehandsmarkt voor auto’s zit in de lift. Want steeds meer mensen zoeken hun volgende auto op zoekertjesites zoals Autoscout24. Vorig jaar werden er maar liefst 645.562 tweedehands auto's geregistreerd in België. Vlot meer dan de 476.675 nieuwe auto’s die er werden ingeschreven in datzelfde jaar.
Volkswagen blijft koning
Moet bij de nieuwe inschrijvingen Volkswagen nog BMW voor zich dulden, dan tikken we tweedehands massaal een VW op de kop. Maar liefst 12% van de tweedehandswagens die van eigenaar wisselden in 2023 had een VW-badge op de koffer (77.784 ex.). Toch is ook BMW populair op de tweedehandsmarkt, met een marktaandeel van net geen 10% (63.421 ex).
Het populairste model blijkt de Volkswagen Golf. Per honderd tweedehandswagens die van eigenaar wisselden, waren er vier een Golf. Ook het kleine broertje Polo doet het voorbeeldig. Daar gaat het over 3% van de totaal (her)ingeschreven tweedehandswagens. Hieronder alvast een lijst met de 10 meest populaire tweedehandswagens van België.
Make, model | Total | |
---|---|---|
1 | Volkswagen Golf | 27 849 ex. |
2 | Volkswagen Polo | 19 793 ex. |
3 | Opel Corsa | 18 475 ex. |
4 | BMW 3 Reeks/ Serie-3 | 15 425 ex. |
5 | Mini Mini | 13 864 ex. |
6 | Ford Fiesta | 13 666 ex. |
7 | BMW 1 Reeks/ Serie-1 | 14 187 ex. |
8 | Citroen C3 | 12 489 ex. |
9 | Renault Clio | 12 363 ex. |
10 | Fiat 500 | 11 999 ex. |
Tweedehandswagens terug betaalbaarder
Na twee opeenvolgende jaren van stijging, daalde de gemiddelde prijs van een tweedehandswagen in 2023. Dat met maar liefst 6,9% Goed nieuws dus voor wie budgetbewust een auto wil kopen. De gemiddelde prijs van een auto op Autoscout24 bedraagt nu 23.734 euro.
Enige nuance is wel nodig, want daarmee ligt de gemiddelde prijs van een tweedehandswagen nog steeds fors hoger dan in 2019. Het gaat over een hallucinante stijging van maar liefst 33,2% tegenover 2019. Wil dat zeggen dat elke auto gemiddeld zoveel in waarde is gestegen? Dat nu ook weer niet. Het betekent wel dat er steeds meer dure tweedehandswagens op de markt komen.
We kopen meestal recent
Wat ook opvalt, is het feit dat de Belg bij de aanschaf van een auto steeds slimmer wordt. Waarom zou je immers het volle bedrag betalen voor een gloednieuwe wagen, als je een recente versie ervan voordeliger op de kop kan tikken? Maar liefst 30% van de verkochte tweedehandswagens in 2019 had een leeftijd tussen de 2 en 5 jaar. Zo goed als nieuw dus en vaak nog met jaren garantie.
22% van de tweedehandsauto's die in 2023 werden ingeschreven in België is tussen de 6 en 10 jaar oud, gevolgd door 18% voor auto’s tussen de 11 en 15 jaar. Hoewel we ook steeds vaker auto’s van amper 1 jaar oud op de kop tikken, maakt die markt nog steeds maar 5% uit van de totaal-inschrijvingen op de tweedehandsmarkt.
Benzine blijft de voorkeur hebben
Nadat diesel jarenlang de markt domineerde, blijft de zelfontbrander terrein verliezen. Toch is nog steeds 32% van de ingeschreven tweedehandswagens in 2023 een diesel. De benzinemotor is echter de favoriete keuze, met 59% van de tweedehandsmarkt in handen.
Zowel hybrides als EV’s kennen in volume een gigantische stijging (bijna +40% tegenover 2022), al gaat het nog steeds over een marginaal aandeel van de totaalmarkt. Respectievelijk gaat het over 6% hybrides en 2% EV’s. Al zal dat de komende jaren enkel nog maar stijgen met het steeds groeiende aanbod aan auto’s op Autoscout24!