“De nieuwe Golf is digitaal, maar intuïtief te bedienen”, stelde designbaas Klaus Bischoff bij de voorstelling van de achtste generatie Golf in Wolfsburg. Uiterlijk is die de voorspelbaarheid zelve. Hij wijzigt fysiek ook niet zo heel veel. De nieuwe Golf wordt drie centimeter langer. De wielbasis groeit met 1,5 centimeter. De koffer lijkt ook iets dieper, wat meer volume zou moeten opleveren.
Nauwelijks knoppen
Maar het grote nieuws is de trend naar meer digitaal. Zo krijgt de nieuwe Golf standaard al een digitaal dashboard, en in optie kan je zelfs zoals in de Mercedes E-klasse een volledig digitaal cluster waarbij de twee schermen één lijken te worden. De bediening voor de lichten is digitaal, en we zien een piepkleine pook voor de automaat. Maar een manuele versnellingsbak blijft wel nog op het menu staan. De middenconsole doet het bijna zonder knoppen. We zien nog erg fijne bedieningsknoppen om de temperatuur te regelen. Er lijken nu meer knoppen op het stuur te staan dan op de middenconsole.
Vooral hybride
De volledig elektrische Golf, dat is het nieuwe I.D.-model. Voor de Golf zelf weerhoudt Volkswagen vooral hybride aandrijfvormen. Zo krijgen we twee plug-in hybride GTE’s, een met 204 pk en de sportieve GTE met 245 pk. Dankzij een grotere 13 kWh lithium-ion batterij raken ze in theorie 60 kilometer ver op batterijkracht. Daarnaast zijn er milde hybride eTSI-modellen, die via een lithium-ion batterij en een 48 Volt elektrisch systeem de verbrandingsmotor zoveel mogelijk proberen ontlasten. Ze moeten tien procent zuiniger dan de klassieke benzinemodellen, en komen met 110 pk, 130 pk en 150 pk. We krijgen nog twee klassieke turbobenzines (90 pk en 110 pk) en een TGI op aardgas met 130 pk. Bij de diesels is er een viercilinder met 110 pk en eentje met 150 pk. De dieselmotor moet zijn stikstofuitstoot (NOx) met 80 procent zien dalen, en zijn verbruik met 17 procent.
Salon van Brussel
De nieuwe Volkswagen Golf beschikt standaard ook al over technologie die hem in staat communicatie uit de infrastructuur te ontvangen, net als meldingen van auto’s die tot 800 meter verwijderd zijn. Hij krijgt standaard sleutelvrij starten, terwijl via een app op sommige Samsung-smartphones je een digitale startsleutel zal kunnen delen. Indicaties van prijzen zijn er nog niet. De nieuwe VW Golf zal wel te zien zijn op het salon van Brussel.