Uiteraard gooide het coronavirus roet in het eten van editie 2020, en moest Wörthersee zijn bekende evenement een jaar uitstellen. Volkswagen zelf zat echter niet stil, en ging samen met stagiairs autotechniek aan de slag. Het eindresultaat wordt dus noodgedwongen digitaal voorgesteld.
Dat resultaat heet trouwens Golf GTE HyRacer, en is dus een hybride sportversie van de nieuwe Golf. De naam “HyRacer” staat dus voor hybride racer. Het vertrekpunt is de GTE-versie van de vorige generatie Golf. Diens hybride aandrijflijn staat normaal garant voor 204 pk, maar wordt hier opgevoerd naar 250 pk. Verder werd de aandrijflijn ongemoeid gelaten.
Stevige bodykit
Het chassis werd wel onder handen genomen: de Golf GTE HyRacer staat 40 millimeter lager op de poten dankzij een adaptieve ophanging, krijgt stevige, nieuw ontworpen zwarte 19-duimsvelgen en stevigere remmen. Dat alles wordt verpakt in een indrukwekkende bodykit, die de HyRacer 8 centimeter breder maakt dan een gewone Golf GTE. De voorbumper werd uitgediept, de wielkasten verbreed, en achteraan werd een diffusor met centrale dubbele sportuitlaat gemonteerd. De dakspoiler krijgt het remlicht van de Volkswagen Arteon ingewerkt.
Het interieur is grotendeels met alcantara bekleed. Verder noteren we blauwe stiksels, “GTE HyRacer”-logo’s, en het klassieke GTI-ruitjespatroon op de zetels en deurbekledingen. Het stuur krijgt een blauwe rechtuitmarkering. Onder de motorkap hebben alle dertien studenten hun naam achtergelaten, en in de koffer vinden we tot slot twee elektrische steps terug. Daar moet Volkswagen volgend jaar maar de terreinen van het Wörtherseetreffen mee afstruinen.