De basis van deze nieuwe GTI Clubsport is uiteraard dezelfde 2.0 TSI-viercilinder als de GTI. Geen 245 paarden zoals de GTI, maar een pittige 300 pk. Tel daar nog eens 400 Nm bij en een DSG-versnellingsbak met zeven verzetten, en je krijgt een sprinttijd naar 100 km/u in minder dan 6 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/u.
Een sperdifferentieel tussen de voorwielen moet ervoor zorgen dat het vermogen vlot aan de grond geraakt. De remmen van deze Clubsport zijn efficiënter dan de exemplaren van de Golf GTI, terwijl de standaardvelgen met 18 duim een maatje groter zijn. 19-duimsvelgen zijn optioneel. De ophanging ligt tot slot 15 millimeter lager en kreeg een andere afstelling.
Visueel herken je deze nieuwe Golf GTI Clubsport aan zijn steviger opengewerkte voorbumper en zijn specifieke dakspoiler. De diffusor in de achterbumper en de ovalen uitlaatpijpen zijn ook eigen aan de Clubsport-versie. Prijzen voor deze nieuwe versie heeft Volkswagen nog niet.