Bij de overgang naar elektrificatie heb je als automerk twee keuzes. Zo kan je bestaande modellen omvormen naar volledig elektrische modellen - denk maar aan de Renault Twingo ZE - of je kan een volledig nieuwe familie van EV’s creëren. Volkswagen kiest voor dat tweede pad. Die I.D.-familie heeft een nieuw lid. Want na de I.D.3 is er nu de I.D.4.
Minimalistisch
Was de I.D.3 nog een hatchback die in de line-up staat als volledig elektrisch broertje voor de Golf, dan is de I.D.4 het elektrisch alternatief voor de Tiguan. Opmerkelijk daarbij is dat deze I.D.4 met zowat dezelfde proporties als de Tiguan pronkt maar wel schermt met een stuk meer binnenruimte. Met dank aan de cabine die een stuk groter kan zijn dankzij het ontbreken van een grote verbrandingsmotor voorin.
Kortom: het is ruim zitten in deze I.D.4, zowel voor als achteraan. Vertoeven doe je alvast in een minimalistisch interieur. Niet zo strak als in een Tesla Model Y (lees: 1 tablet is all you get) maar wel opvallend sereen. Dat komt omdat de designers meer vrijheden krijgen door het ontbreken van een middentunnel voor een differentieel. Ook niet onbelangrijk: de koffer meet 543 liter. Daarmee is die wel een serieuze grob kleiner dan die van de Tiguan (615l). Al heeft dat volgens ons vooral te maken met de meer gestroomlijnde achterkant van deze I.D.4. Je geeft dus wat kofferruimte af om meer range te hebben.
Tot 520 km
Hoe het juist zit met die range? Wel, je kan tot 520 kilometer ver met deze I.D.4. Al moet je dan wel opteren voor de variant met 77 kWh en een elektromotor op de achteras van 204 pk. Daaronder staat een versie met 175 pk die dezelfde accu van 77 kWh gebruikt. Nog wat lager op de ladder komen we een accu van 52 kWh tegen die gekoppeld kan worden aan een elektromotor van 148 of 170 pk. Aan keuze alvast geen gebrek.
Qua laadoplossing voorziet Volkswagen driefasig laden. Daardoor kan je in principe dus aan 11 kW per uur gaan opladen thuis - mits aangepaste infrastructuur. Bij een snellader slikt de I.D.4 tot 80% maximaal 124 kW per uur. Saillant detail: om die snelheid te halen aan de snellader zal je wel moeten bijbetalen. Dit najaar zou de I.D.4 zijn weg naar de eerste klanten vinden in Europa.