2024 wordt hét jaar van de elektrische stationwagen, met gerief van Audi, Opel, BMW en co. Volkswagen doet nu ook een Duit in het zakje met de ID.7 Tourer. Leasetopper in wording?
Meest geslaagde ID van het moment?
Oké, de ID.BUZZ blijft een ongelooflijk fijne verschijning, maar zijn range en gebruiksgemak zijn eerder beperkt. Deze ID.7 Tourer lijkt de perfecte symbiose te zijn van looks, performance en ruimte. Kijk maar naar de langgestrekte lijnen op deze 4,96 meter lange stationwagen en zeg ons dan dat je een ID.4 knapper vindt. Jep, dat kan je niet.
Binnenin doet Volkswagen een “Tesla’ke” door een riant 15-duims scherm centraal op het dashboard te plaatsen. Dat herbergt tegenwoordig Chat GTP en wordt bijgestaan door een smalle digitale display pal voor de neus van de chauffeur en een ruime head-updisplay op de voorruit. Volkswagen is trouwens klaar en duidelijk: dit is een reiswagen voor vijf inzittenden en 605 liter aan bagage. Moet je naar de lokale doe-het-zelver, dan kan je met platte achterbank zelfs 1.714 liter kwijt in deze elektrostation.
Forse accu voor forse range
Volkswagen grijpt de lancering van deze ID.7 stationwagen aan om een nieuwe batterij te lanceren. Het gaat dan over uitvoering Pro S die een riante accu van 86 kWh (netto) krijgt. Samen met de elektromotor op de achteras van 286 pk en 545 Nm koppel moet een range tot 687 km mogelijk zijn! Al moet je dan wel hopen op een verbruik van 12.5 kWh/100 km.
Ga je niet voor de topversie, dan krijg je nog steeds een forse accu van 77 kWh (netto). Waardoor ook daarmee een respectabele range mogelijk moet zijn. Die versie van de accu kan trouwens laden aan 175 kW DC, terwijl de grotere batterij tot 200 kW DC slikt. AC-laden gaat voor elke ID.7 Tourer aan 11 kW AC.