Vergeet GTI, in de toekomst kleeft Volkswagen “GTX” op zijn sportieve producten. Althans, als ze elektromotoren onder de schulp herbergen. Na de GTX-behandeling voor ID.3, ID.4, ID.5 en ID.7… is het nu tijd voor de, jawel, ID.Buzz!
Golf GTI aan het stoplicht
Geef toe, op zich is het wel best lollig, een sportversie van een retrobusje. Want had het originele VW-busje in de jaren 50 nog een 25 pk sterke luchtgekoelde 1.1-liter boxermotor onder de kap, dan schopt deze ID.Buzz GTX het dankzij twee elektromotoren tot 340 pk en 560 Nm koppel. Om dat in perspectief te brengen; daarmee vliegt dit busje even snel naar de honderd als een nog geen 10 jaar oude Golf GTI. 6.5 tellen om exact te zijn.
Toch is dat niet het enige verkooppunt van deze ID.Buzz GTX. Want hij dient meteen ook als het werkpaard van het gezelschap. De versie met korte wielbasis mag namelijk 1.8 ton trekken, de versie met lange wielbasis 1.6 ton. Volgens VW biedt het daardoor een elektrisch trekvoertuig voor fiets-, boot- of paardentrailers.
Twee maten, twee gewichten
Heb je hierboven aandachtig gelezen, dan heb je opgemerkt dat er voortaan sprake is van een korte wielbasis (SWB) of lange wielbasis (LWB) bij de ID.Buzz. Die laatste biedt plaats aan maximaal 7 passagiers en beschikt over een accu van 86 kWh (DC-laden: 200 kW). De korte versie houdt het bij vijf zitplaatsen en komt met een accu van 79 kWh (DC-laden: 185 kW).
Visueel kan je de ID.Buzz GTX herkennen aan de subtiel aangepaste voorbumper, patserige 20-duimsvelgen en een knalrode koetswerkkleur. Al biedt Volkswagen je evenwel de optie om de Buzz te bestellen in een riant aantal kleurstellingen. Wie gehoopt had op een joekel van een spoiler achterop en sportstoelen, die is eraan voor de moeite.