Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Volkswagen ID.Buzz: make love, not war!

Volkswagen heeft zijn iconische hippiebusje gereïncarneerd als elektrische ID.Buzz.

Als sinds 2001 denkt Volkswagen er over na om een retrobusje te lanceren. Twee decennia later wordt de elektrische ID.-familie gezien als dé kans om de hippiebus een nieuw leven te geven.

Volkswagen ID.Buzz (2022) statisch, vooraanzicht

Retrofuturisme

Hoewel Volkswagen niet onbekend is met retromodellen - New Beetle iemand? - heeft de ontwikkeling van deze ID.Buzz blijkbaar toch wat voeten in de aarde gehad. Het lange wachten wordt uiteindelijk beloond, want het productiemodel weet het mooie pad te bewandelen tussen hypermodern en retro. Kortom: retrofuturistisch.

Laat dat meteen ook een van dé grote voordelen zijn van een elektrische aandrijflijn, want door de simpele structuur krijgen designers in essentie vrij spel. De overhangen zijn absurd kort, de binnenruimte riant. Het dashboard deelt onderdelen met dat van broertjes ID.3 en ID.4, de achterbank doet ons nu al wegdromen van een heerlijke roadtrip richting het zuiden. De koffer slikt 1.121 liter of twee europallets als je voor de cargovariant opteert.

Volkswagen ID.Buzz (2022) statisch, profiel

Motor achterin!

Wie zich de oude T2-busjes van Volkswagen nog herinnert, weet dat de motor achterin zat. Wel, niet anders voor deze ID.Buzz. Onder de laadvloer van de koffer zit een 204 pk en 310 Nm sterke elektromotor die zijn vermogen mag tappen uit een accu van 77 kWh (netto). Volkswagen spreekt alvast over een theoretische range van 420 kilometer en dankzij 170 kW DC snelladen (11 kW AC) hoeven je roadtripauzes niet té lang te duren. In de toekomst staan trouwens nog versies met vierwielaandrijvingen en andere accu/motor-combo’s gepland.

Volkswagen ID.Buzz (2022) interieur, achterbank

Kampeerversie onderweg

Daar stopt het trouwens niet voor deze ID.Buzz. Volkswagen heeft namelijk hoge verwachtingen van de bedrijfswagenmarkt, die de omslag naar elektrisch niet kan negeren. Voor de lokale loodgieter of pakketjesbezorger zou deze ID.Buzz wel eens een fiscaal interessant alternatief kunnen zijn. Het is dan ook geen verrassing dat het Duitse merk binnenkort een verlengde versie zal lanceren.

Volkswagen ID.Buzz (2022) interieur, dashboard

Voor de avonturiers is er trouwens ook goed nieuws, want Volkswagen laat nu al weten bezig te zijn met een conversie tot kampeerbusje. Net zoals je de Transporter als California kan krijgen is het dus niet ondenkbaar dat deze ID.Buzz er ook komt als ID.Buzz California. We kijken al uit naar de zomer!

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer