Met de GTX-reeks dipte Volkswagen voor het eerst de teentjes in het segment van de snellere EV’s. Al gaat het in het geval van de ID.4 GTX en ID.5 GTX vooral over grote SUV’s met vierwielaandrijving en een toefje extra vermogen. Hoe zit het dan met de spirituele opvolger van de huidige GTI’s? Wel, dat blijft gewoon een GTI!
ID.2 met sportjasje
Volkswagen toont op de IAA Mobility - het huidige autosalon van Duitsland - namelijk de ID. GTI, een volledig elektrische hothatch die zijn basis deelt met de eerder voorgestelde ID.2All. De compacte proporties van die ID.2 worden in dit geval opgedikt met lekker bumper- en spoilergeweld. Als je dan ook nog eens een hoop accenten rood verft én op elke hoek een GTI-logo kleeft, dan krijg je inderdaad een volbloed GTI.
Binnenin zet Volkswagen trouwens de “greatest hits” verder. De versnellingspook met golfbalmotief van de oer-Golf GTI? Die reïncarneert via de draaiknop met datzelfde motief op de middenconsole. Verder zien we stevige sportstoelen en een afgevlakt stuurwiel. Volkswagen zegt trouwens dat deze ID. GTI Concept uitpakt met een head-updisplay die de kaart van het circuit kan tonen waar je op aan het rijden bent én dat de auto in staat is om je rondetijd te projecteren op de voorruit.
Specificaties onder doek
Op visueel vlak is deze ID. GTI dus alvast een, euhm, GTI. Maar hoe zit het met de specificaties? Wel, Volkswagen houdt de lippen alvast halsstarrig op elkaar. Of toch niet helemaal, want eerder liet het Duitse merk al weten dat de topversie van de ID.2 uit zou pakken met 226 pk. Het is dus aannemelijk dat de productieversie van deze “ID.2 GTI” een elektromotor op de vooras zal krijgen met een gezonde 226 pk. Dat klinkt misschien niet overvloedig in moderne tijden, maar je mag niet vergeten dat deze ID.2 de dimensies van een Volkswagen Polo heeft.
Zie deze ID.2 GTI dan ook niet als een vervanger voor de huidige Golf GTI maar eerder als het vervolgstuk van de Polo GTI. De kans is namelijk groot dat Volkswagen binnenkort lekker met een elektrische Golf komt die ook de GTI-badge mag dragen. Waarom ze dan ook de ID.3 in de catalogus hebben staan? We snappen de Duitsers tegenwoordig ook niet meer helemaal…