Vanaf 2035 zal Volkswagen enkel nog elektrische auto’s aan de man brengen. Daardoor zal het de komende jaren bestaande modellen uitfaseren en vervangen door volledig elektrische alternatieven. De Polo? Die zal op termijn vervangen worden door de productieversie van deze ID. Life Concept.
Ecologische blokkendoos
Die ID. Life Concept is alvast geen miniversie van de huidig ID.3 geworden. Nee, de “ID.2” krijgt zijn geheel eigen blauwdruk. De conceptvariant pakt alvast uit met een simpele blokkige vormgeving. Geen toeval, want Volkswagen wil het productieproces van deze auto zo simpel mogelijk houden om zo de prijs te kunnen drukken.
Al is dat niet de enige beweegreden voor de vrij simpele styling. Volkswagen wil ook dat haar toekomstige EV’s een grotere rol gaan spelen in de circulaire economie. Anders gezegd: meer gerecycleerde materialen en minder exuberantie. Dat merk je ook in het extreem minimalistische interieur. Geen gigantische tablet centraal, wel plaats voor je smartphone en een head-updisplay.
Vanaf 20.000 euro
Omdat deze conceptwagen de voorbode is van een productiemodel nam VW ook tijd om aandacht te besteden aan de aandrijflijn. Zo rolt deze concept op een eigen platform dat ontwikkeld werd door dochtermerk Seat en de elektromotor - in tegenstelling tot ID.3 en ID.4 - op de vooras legt. Die elektromotor is in deze concept alvast 234 pk sterk! Waardoor je stiekem naar de aandrijflijn van de toekomstige ID.2 GTX hothatch aan het kijken bent.
Onder het interieur verstopt Volkswagen dan weer een accu van 57 kWh (netto). Waardoor deze conceptwagen in staat is om 400 kilometer ver te rijden op één lading. Een range die we zonder twijfel ook op het productiemodel tegen zullen komen. Over dat model gesproken, de Duitsers geven nu al mee dat de productiewagen in 2025 zo’n 20.000 à 25.000 euro moet gaan kosten. Lijkt veel voor een “elektrische Polo” maar dankzij de elektrische opbouw van het onderstel heeft deze conceptwagen wel de interieurruimte van een Golf. Benieuwd of VW haar beloftes waar zal kunnen maken…