Eind dit jaar moeten automerken er in Europa voor zorgen dat de CO2-uitstoot van alle verkochte auto’s gemiddeld 95 g/km bedraagt. Slaagt een merk daar niet in, dan wachten torenhoge boetes aan de andere kant van nieuwjaar. Toch zijn de regels niet zo simpel, want via achterpoortjes proberen verschillende automerken zich toch te schikken naar de regels. Nu ook Volkswagen.
Losse interpretatie
Europa stipuleert namelijk dat je gemiddelde vlootwaarde 95 g/km moet bedragen maar zegt daar ook wel bij dat de term “vloot” vrij los geïnterpreteerd wordt. Anders gezegd, een groep zoals Volkswagen mag die CO2-uitstoot spreiden over al haar merken en daarnaast kleine spelers (zoals Bugatti) uit de mix houden.
Toch lijkt dat nog niet genoeg voor een gigant als Volkswagen om de doelstelling te behalen. Waardoor het Duitse merk richting China trok voor hulp. Dankzij de langere samenwerking met SAIC, het moederbedrijf van MG, heeft Volkswagen er voor kunnen zorgen dat MG Europe mee in het CO2-kamp van VW komt staan. Lucratief, want MG verkoopt momenteel enkel de elektrische ZS EV op het Europese vasteland.
Dubbel tellen
Hoewel de kleine verkoop van MG maar een druppel op de hete plaat lijkt van gigant Volkswagen Group is niets minder waar. De regels zijn namelijk zo mogelijk nog complexer voor het behalen van de doelstelling. Zo spreken we wel van de gemiddelde CO2-uitstoot van 95 g/km maar is dat niet helemaal correct. De gemiddelde uitstoot varieert namelijk van automerk tot automerk.
Europa laat namelijk een gewichtshandicap toe. Verkoop je enkel zware auto’s, dan mag je net wat meer CO2 uitstoten. En laat elektrische auto’s nu net zwaarder zijn door de batterijen. Door MG in het CO2-kamp te steken verhoogt VW dus niet enkel de ondergrens die het moet behalen, het doet ook haar gemiddelde vlootwaarde dalen. Want o ja, er is nog een regel: elektrische auto’s tellen dit jaar dubbel in de berekening. Welkom in Europa.