In 2020 verscheen hij dan op de markt: de elektrische Volkswagen ID.3. Niet het eerste volledig elektrische product uit Wolfsburg, wel de eerste EV die er de fabriek buitenrolt op een volledig elektrisch platform. Een scharniermodel, naar eigen zeggen, al was de feedback van pers en klanten niet op alle vlakken even positief. Vooral het interieur haalde niet de kwaliteit die we van Volkswagen gewoon waren, en het infotainment al evenmin.
Bijna alle feedback
De Duitsers hebben naar die feedback geluisterd, en in de eerste plaats de kwaliteit van het interieur geüpgraded. Voortaan zijn niet alleen de zetels, maar ook de deuren bekleed met gerecycleerde microvezel en krijgen ook andere delen in de cockpit een zachtere bekleding. Het centrale infotainmentscherm is voortaan standaard 12 duim groot, kreeg een update naar de meest recente generatie en werd iets logischer ingedeeld. De onhandige touchsliderbediening voor de klimaatregeling is jammer genoeg wel gebleven, net als de touchpadbediening op het stuur.
Aan de buitenkant herken je de gefacelifte ID.3 aan zijn nieuwe snoet, met hertekende koelsleuven in de voorbumper en een motorkap met een ander ontwerp. Achteraan is het gedeelte van de lichtblokken dat overloopt in de kofferklep voortaan ook verlicht, terwijl enkele nieuwe koetswerkkleuren hun opwachting maken.
Sneller laden
Onderhuids verandert er tot slot niets. Of toch zo goed als niets. De Volkswagen ID.3 is dus nog steeds beschikbaar met twee batterijgroottes: 58 kWh en 77 kWh. Die zijn steeds gekoppeld aan een elektromotor van 204 pk op de achterwielen. De ID.3 met grootste batterij presteert nu wel iets beter aan de snellader: het piekvermogen ligt nu op 170 kW in plaats van 135 kW. De kleinste batterij stelt het nog steeds met 120 kW.