Volkswagen herschikt zijn bestelwagengamma. De huidige T6.1 blijft er voor de professionele gebruiker, maar de luxueuze versie voor personenvervoer maakt een sprong vooruit. De Multivan werd volledig herzien en wordt een afzonderlijk model. Het nieuwe gamma bestaat voortaan dus uit drie pijlers: de T6.1 (Transporter, California en Caravelle), de Multivan en later nog de productieversie van de elektrische ID.BUZZ.
Plug-inhybride
De nieuwe generatie Multivan leent het moduleerbare MQB-platform van de Volkswagen-groep. Zo sluit hij aan bij de rest van het gamma, met de nieuwste technologie en de nieuwste motorversies. Voor het eerst krijgt de Multivan bijvoorbeeld een eHybrid, die wordt aangedreven door VW’s bekende plug-inhybride aandrijflijn.
Die bestaat uit de 1,4 liter benzine van 150 pk en een elektromotor van 85 kW, en produceert in totaal 218 pk. Een batterij van 13 kWh zorgt voor zo’n 50 kilometer rijbereik op elektriciteit. Daarnaast zijn er twee dieselmotoren (1.5 TSI van 136 pk en 2.0 TSI van 204 pk), die standaard gekoppeld zijn aan de DSG-versnellingsbak, en komen er later nog dieselversies.
Mix tussen Golf en Multivan
De nieuwe Multivan is er in twee lengtes (4,97 meter of 5,17 meter) en pakt uit met een nieuwe stijl. Dat is een soort mix tussen het conceptmodel ID.BUZZ, de nieuwe Golf en de oude Multivan. De nieuwe generatie hecht dus meer belang aan stijl, met een ledstrook vooraan en fijne horizontale achterlichten.
In het interieur herken je het stuur, het instrumentenpaneel en infotainmentsysteem van de Golf 8. De interieurruimte en moduleerbaarheid van de Multivan blijven wel bewaard. Met alle zetels op hun plaats is de koffer al 469 liter groot, en 763 liter in de lange versie. Dankzij een railsysteem kan elke zetel los van elkaar bewegen, en is er ook een middenconsole die van helemaal vooraan naar helemaal achteraan schuift.