Het is een publiek geheim, maar het populairste Volkswagen-product is niet de Golf of de Kever. Meer zelfs: het is niet eens een auto-onderdeel. Met een jaarproductie van om en bij de 7 miljoen stuks is dat... de curryworst, die met 199 398 500 A zelfs een eigen onderdeelnummer krijgt. De typisch Duitse curryworst is sinds jaar en dag ook een vaste waarde op het menu in de bedrijfskantines in de Volkswagen-fabrieken in Wolfsburg en Hannover.
Beter voor milieu
Maar daar komt binnenkort verandering in: volgens een interne memo gaat Volkswagen in de grootste bedrijfskantine in Wolfsburg de curryworst van het menu schrappen. Alleen de vegetarische variant, op het menu sinds 2010, blijft nog op de kaart. Volgens de bedrijfsleiding vroegen steeds meer werknemers naar vleesvrije alternatieven, en is een verminderde vleesconsumptie beter voor het milieu.
“Krachtvoer voor de werknemers”
Toch heeft de Duitser niet graag dat je aan zijn curryworst raakt. Zelfs Gerhard Schröder, bondskanselier tussen 1998 en 2005, mengde zich in de strijd. “Als ik nog in de raad van bestuur van Volkswagen had gezeten, dan was dit niet gebeurd”, schreef Schröder op de netwerksite LinkedIn. “Curryworst met friet is krachtvoer voor de werknemers van de productie. Dat moet zo blijven”, aldus de voormalige bondskanselier, die er de hashtag “#rettetdieCurrywurst” (“red de curryworst”) aan toevoegde.