2024 kan weleens hét jaar worden waarin betaalbare en tevens degelijke EV ons straatbeeld zullen verblijden. Denk maar aan de Citroën ë-C3, de Renault R5 E-Tech en elektrische Fiat Panda met prijzen richting de 20.000 euro. Volkswagen zou sowieso al te laat aankomen op het feestje met de ID.2 in 2025, maar blijkbaar mag het nog wat later.
Verbrandingsmotor voorop
Want hoewel Volkswagen zelf zegt in een EV-transitie te zitten, ziet het de urgentie minder in dan gedacht. Zo wordt de ID.2 - een elektrische Polo met een prijskaartje onder de 25.000 euro - niet volgend jaar gelanceerd, maar wel nog een jaartje later, in 2026. Ach, dat kan natuurlijk de besten overkomen. Al is de achterliggende reden ietwat bizar.
Volkswagen is namelijk één van de leden van een gigantische lobbygroep die als doel had de aankomende EURO 7-norm voor auto’s met verbrandingsmotor af te zwakken. Dat is ze gelukt, want de nieuwe norm die volgend jaar in voege gaat is amper strenger dan de huidige EURO 6e-norm. Daardoor kan Volkswagen de Polo met minimale aanpassingen nog een jaartje aanbieden, tot die op achtjarige leeftijd op pensioen gaat.
Inschattingsfout?
Maakt Volkswagen hier een stevige inschattingsfout? Het is een publiek geheim dat de EV-verkoop bij Volkswagen niet loopt zoals het Duitse merk had gehoopt. Of anders gezegd: Volkswagen verdient nog steeds hopen geld met het verkopen van auto’s met een verbrandingsmotor.
Al verliest het merk wereldwijd wel tractie. Zo was Volkswagen jarenlang de marktleider in China maar heeft het die fakkel over moeten geven aan Chinese merken zoals BYD en SAIC die tonnen EV’s verkopen. Ook in Europa is de Volkswagen Golf niet meer de best verkopende auto. Die kroon staat tegenwoordig op de kruin van… de Tesla Model Y.