Een cabrio-SUV is niet helemaal nieuw, voor de Range Rover Evoque cabrio hadden we al de Nissan Murano cabrio. Maar echt populair zijn ze nog niet gebleken. De Evoque Cabrio nam een mooie start in 2016, maar het effect smolt snel weg. Range Rover heeft de Evoque wel nog maar recent vernieuwd, maar voorlopig is er weinig sprake van een nieuwe Evoque cabrio. Echt helemaal overtuigen doet het verhaal blijkbaar niet.
Drie lagen stof
Dat schrikt Volkswagen niet af. Met een klassiek vouwdak met drie lagen stof brengt het de T-Roc naar de markt, die daarmee de enige cabrio in zijn klasse is. Je kan er met vier plaatsnemen. Het dak sluit en opent automatisch, rijdend tot snelheden van 30 km/u. Die operatie neemt slechts 9 seconden in beslag. Net voorbij de achterste zitplaatsen zijn rolbeugels verwerkt die automatisch uitklappen wanneer de auto over de kop zou gaan.
TSI-motoren
Het vouwdak duikt in de koffer, die hierdoor wel wat aan volume inboet. Ook de kofferopening ziet er niet meteen de handigste uit. VW biedt de T-Roc cabrio met twee motorkeuzes aan, beide benzine. De 1.0 driecilinder is 115 pk sterk, met 200 Nm koppel. De 1.5 viercilinder beschikt over 150 pk en 250 Nm. Een manuele zesbak is de standaardkeuze voor beide, de 1.5 TSI kan optioneel over een zeventraps dubbelekoppelingsbak beschikken. De VW T-Roc komt in de lente van 2020 op de markt. De prijs is nog niet bekend.