Eind 2017 kwam de T-Roc op de markt, een compacte SUV die zijn fundamenten deelt met de Skoda Karoq en Seat Ateca. Een schot in de roos, zo blijkt: hoewel Volkswagen met de T-Cross en Tiguan al enkele SUV-kleppers in het B- en C-segment heeft, konden de Duitsers op zowat vier jaar tijd een miljoen exemplaren van de T-Roc aan de man brengen.
Discrete wijzigingen
Maar na die vier jaar is het dus tijd voor een facelift. Die kun je aan de buitenkant herkennen aan de standaard ledkoplampen en verduisterde achterlichten, terwijl er IQ.Light-matrix-ledkoplampen met doorlopende ledstrook en achterlichten met dynamische richtingaanwijzers in de optielijst staan. Daarnaast zijn er een paar nieuwe koetswerkkleuren en velgdesigns in formaten 17 tot 19 duim.
Nieuw infotainment
Binnenin krijg je voortaan standaard een digitaal instrumentenpaneel van 8 duim (10,25 duim in de hogere uitvoeringen), terwijl het infotainmentsysteem nu wat hoger gepositioneerd staat en afhankelijk van de uitvoering 6,5 duim, 8 of 9,2 duim groot is. De software schakelt over op de meest recente generatie, terwijl de klimaatregeling nu ook grotendeels via het scherm wordt bediend. Volkswagen kiest tot slot voor een nieuw stuur met haptische touchknoppen, en gaat nu voor zachtere en kwalitatievere materialen op het dashboard.
Motoren
De rijhulp krijgt eveneens een technologische update: zo heeft de T-Roc voortaan recht op de Travel Assist, dat de adaptieve snelheidsregelaar en rijstrookhulp combineert om je het werk te verlichten. De andere hulpmiddelen werden hier en daar aangescherpt. Onder de motorkap blijft zowat alles bij het oude. Aan benzinekant vind je dus nog steeds de 1.0 TSI-driecilinder van 110 pk terug, net als de 1.5 TSI van 150 pk en de 2.0 TSI van 190 pk. Diesels blijven nog steeds in het gamma: de 2.0 TDI van 115 pk en een exemplaar van 150 pk. De 300 pk krachtige T-Roc R en de T-Roc Cabriolet blijven ook gewoon in het gamma.