Laat je de SsangYong Actyon van weleer buiten beschouwing, dan is het segment van de SUV-coupé - de SUV met verlaagde daklijn – vooral een aangelegenheid van de premiummerken. Denk maar aan de BMW X6, de Mercedes GLE Coupé enzovoort. Steeds vaker zien ook massaconstructeurs brood in het populaire segment. Renault waagde zich er al aan met de Arkana, Volkswagen doet het nu met de Taigo.
Braziliaans bloed
Die nieuwkomer is gebaseerd op de Nivus, een model dat VW eerder al in Brazilië introduceerde. Net als de Nivus gebruikt de Taigo het MQB A0-platform, waardoor je dit gerust een coupéversie van de T-Cross mag noemen. Hij is met 4,26 meter wel wat langer, al komen er in de wielbasis maar enkele millimeters extra bij. De koffer van de Taigo is met 438 liter groter dan de 385 liter van de T-Cross, al pakt die laatste wel uit met een verschuifbare achterbank om zo 455 liter vrij te maken.
Digitalisering
Nog binnenin kiest Volkswagen voor een iets frissere versie van het dashboard uit de T-Cross. Een digitaal instrumentenpaneel is standaard, het infotainmentsysteem kan draadloze Apple CarPlay en Android Auto aan, en met IQ.Drive is ook de meest recente rijhulp van de partij. De klimaatregeling gebeurt net als in de gefacelifte Tiguan en Arteon met touchknoppen in plaats van draaiknoppen.
Motoren
Geen diesels of hybrides onder de motorkap: daar houdt Volkswagen het bij enkele vertrouwde motoren uit de T-Cross en Polo. De 1.0 TSI van 95 pk (met manuele vijfbak) is de instapmotor. Daarnaast is er nog een 1.0 TSI van 110 pk (met manuele zesbak of DSG7-versnellingsbak met dubbele koppeling) en een 1.5 TSI van 150 pk (idem).