Hoewel de Tiguan nog maar halfweg zijn tweede generatie is, wist het SUV-broertje van de Golf zich toch al te ontpoppen tot dé best verkopende VW wereldwijd vorig jaar. Om maar te zeggen hoe belangrijk deze Tiguan is voor het concern. Een bijpuntsessie speelt in op de noden en dromen van potentiële klanten. Hoezo?
De stekker…
De nood wordt vervuld met de komst van een plug-inderivaat. Een versie die – gek genoeg – nog niet aanwezig was bij de Tiguan. De zakelijke rijder krijgt daardoor de aandrijflijn van de Golf GTE onder de kap van zijn SUV. Het gaat dan over een viercilinder turbobenzine die hulp krijgt van een elektromotor. Goed voor 245 pk onder de kap. Meer nog, dankzij de niet nader beschreven accu moet een elektrisch rijbereik van 50 kilometer mogelijk zijn. Maak je echter geen zorgen: deze Tiguan eHybrid zal mooi binnen de fiscale spelregels vallen.
... de atleet
Dromen kunnen klanten dan weer door de Tiguan R. Volkswagen is volop bezig met gezinsuitbreiding in haar sportiefste R-familie. Na de T-Roc R, Arteon R, Touareg R en op til staande Golf R is er nu ook plaats voor de Tiguan R. Het was ooit anders. Hoe dan ook, de bouwstenen zijn overbekend. Zo installeert VW een 320 pk sterke 2-liter viercilinder turbobenzine voorin en koppelt die aan een automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving. Een Golf R op stelten, zeg maar. Want ook jongeren worden ooit vader.
Touareg achterna
Met de twee nieuwe varianten zouden we bijna vergeten dat er ook nog reguliere benzine- en dieselmotoren present tekenen. Al schat (hoopt) Volkswagen een ton van die plug-ins te verkopen in Europa. Kwestie van de CO2-doelstelling te behalen. Ongeacht de motor onder de kap, krijg je een licht bijgepunte carrosserie. De koplampen krijgen een streepje eyeliner en de gehele grille groeit een stuk.
Achteraan prijkt er dan weer trots de naam Tiguan onder het eveneens vernieuwde VW-logo. Kleine zaken die de link naar de grotere Touareg wat kleiner willen maken. Om zo het internationale karakter van de Tiguan te onderstrepen.
Golf-invloeden
Gezien de Tiguan zijn fundamenten deelt met de Golf leek het mogelijk dat de Tiguan facelift een geheel nieuw dashboard zou krijgen dat in lijn loopt met dat van de nieuwe generatie Golf. Dat blijkt niet het geval. Al neemt hij enkele bouwstenen over. Zo is er voortaan een streelstrookje om de airco te bedienen (in plaats van fysieke knoppen) en krijgt ook het stuurwiel drukgevoelige strookjes. Het infotainmentscherm krijgt VW’s nieuwste software aan boord. Al is er ook nog plaats voor Apple CarPlay en Android Auto. Net zoals grote broer Touareg is er voortaan ook een snelwegassistent die snelheid en sturen grotendeels over neemt.