Vanaf 1 januari 2024 zal de Vlaamse overheid een premie uitreiken voor nieuw aangekochte EV’s onder de 40.000 euro. Een subsidie van 5.000 euro die een impact zal hebben op de autoverkoop in heel België. Want steeds meer elektrische auto’s duiken “plots” onder de magische grens van 40.000 euro. Nu ook de Volkswagen ID.3 en ID.4. Al zit er wel een addertje onder het gras.
Limited Edition
Kijk maar eens naar de ID.4. Die duikt met zijn prijs van 39.649 euro inderdaad onder de Vlaamse subsidiegrens maar het gaat over een tot 200 stuks gelimiteerde Pure Business-editie met accu van 52 kWh. Kortom: Volkswagen heeft geen plannen om de ID.4 systematisch onder de grens te houden. Op is op dus. Anderzijds, zo’n Pure Business kost je normaal 48.000 euro. Dus na de premie kijk je naar een korting van bijna 14.000 euro!
Bij de ID.3 zien we een ander verhaal. Want daar heeft Volkswagen een nieuw basismodel geïntroduceerd. Die Pro Performance doet het met een accu van 58 kWh en zit eigenlijk goed in de uitrusting. Het lijkt er dan ook op dat dit model wél in de lijsten zal blijven staan. Prijs? 39.990 euro. En dan is er nog meer.
Salonperiode
Volkswagen doet namelijk een extra duit in het zakje. Want tijdens de salonperiode verlaagt het merk nog verder de prijs voor de ID.3. Daardoor zal de basisprijs van de ID.3 Pro Performance 37.990 euro bedragen. Trek daar nog de Vlaamse premie van 5.000 euro vanaf en je rijdt een goed uitgeruste ID.3 voor de prijs van een kale Volkswagen Golf.
Straf toch, dat de Duitse automerken - als ze echt willen - plots wél kunnen concurreren met de Chinezen. Of zien we ze vliegen?