Tegen het einde van dit decennium moet er flink gesnoeid worden in het aantal modellen van de Volkswagen-groep. In totaal moet er bij Volkswagen, Audi, Seat, Skoda enzovoort maar liefst 60 procent van de modellen met verbrandingsmotoren verdwijnen. Over alle merken samen zou het over een honderdtal modellen gaan.
Strategiewissel
Helemaal nieuw is de beslissing niet: tegen 2035 wil het merk Volkswagen bijvoorbeeld alleen nog elektrische modellen verkopen, tegen 2030 moet de helft van de verkoop uit elektrische modellen bestaan. Opvallend is de strategiewissel dan weer wel: jarenlang lag de focus voor winst vooral op het verkopen van hoge volumes. Onder het beleid van voormalig Volkswagen-CEO Martin Winterkorn wilden de Duitsers bijvoorbeeld in elk segment een flink aanbod hebben. Op die manier moest de Volkswagen-groep de grootste autogroep ter wereld worden.
Premium betekent winst
“Nu ligt de focus niet langer op groei”, zei financieel directeur van de Volkswagen-groep Arno Antlitz aan de zakenkrant Financial Times. “We mikken meer op kwaliteit en marges dan op volume en marktaandeel”. In de premiumsegmenten liggen immers de grotere winsten, en dat is belangrijk voor de aanzienlijke investeringen die heel wat automerken voor hun elektrische toekomst moeten doen. Dat maakt wellicht dat de Volkswagens er de komende jaren weer wat minder ‘volks’ op worden...
(Bron: Financial Times)