Het was jarenlang de logische keuze: een diesel. Het kan echter rap verkeren. Want de voorbije tien jaar is de zelfontbrander verbannen tot de annalen van de autogeschiedenis. Ook bij Volvo, die zopas de laatste dieselwagen ooit hebben gebouwd. Die wordt zelfs meteen gebruikt als museumstuk.
Amper 10%
In februari dit jaar rolde al de laatste V60 diesel van de band in België (Gent), deze maand was het tijd voor de laatste XC90 diesel in Zweden. Daarmee is het meteen ook over-en-out met diesels bij Volvo. Want het Zweedse merk biedt geen énkele auto meer aan met dieselmotor. Het volledige gamma bestaat dus uit benzines, plug-inhybrides en EV’s.
Volvo speelt niet trouwens niet enkel de eco-ridder met die keuze, het speelt hiermee ook in op de vraag van de markt. In 2019 werd nog de helft van alle Volvo’s uitgerust met een diesel, in 2023 was dat nog… 10%. Het is dus, ook vanuit een financieel standpunt, onlogisch om nog geld te investeren in dieselmotoren.
Range Anxiety? Niet in de toekomst
Volvo is al langer bezig met het stelselmatig uitfaseren van de verbrandingsmotor. Het was het eerste premium automerk dat de veelcilinder verbande en zich uitsluitend toespitste op 2-liter viercilindermotoren. Daar werd eerst wat laconiek over gedaan, maar het wordt steeds duidelijker dat Volvo al snel het licht zag.
Zo wil het Zweedse merk tegen 2030 alleen nog maar elektrische auto’s aan de man brengen. Uit een gesprek dat Autoscout24 had met Erik Severinson, Volvo’s Head of Strategy & New Cars, werd duidelijk dat Volvo de elektrische auto ziet als een perfect alternatief voor de diesel. Niet op z’n minst door de trekkracht van elektromotoren. Tegen 2030 moet ook de performantie van de batterijen een stuk beter zijn, waardoor de prijs lager moet worden en ook de “range anxiety” officieel tot het verleden zal behoren.