De nieuwe Volvo volgt na de grootse aankondiging van de Zweden dat ze vanaf 2030 alleen nog elektrische modellen zullen bouwen. Daar is deze nieuwkomer dus al een voorloper van. De C40 Recharge komt er immers alleen als elektrische versie. En zoals Volvo het al had aangekondigd: het instapmodel is voortaan een SUV.
Modieus
Hoewel de V40 populair was, vooral als bedrijfswagen, verkopen hatchbacks en berlines niet meer als zoete broodjes. SUV’s daarentegen... Dat verklaart de keuze van Volvo voor een nieuwe SUV, een SUV-coupé bovendien. De basis, de technologie en een flink gedeelte van het koetswerk komen van de XC40, maar de nieuwe C40 Recharge krijgt fijnere koplampen, een andere voorbumper en uiteraard een 7 centimeter lagere, aflopende daklijn.
Achteraan dat dak zie je bovendien een kleine spoiler, die wat doet denken aan een Escort Cosworth, en een lichtsignatuur die uit de koetswerkvormen voortvloeit. Volvo toont weinig beelden van het interieur, maar daar zie je specifieke inzetstukken voor het dashboard en een Android-infotainmentsysteem.
Volledig elektrisch
Volvo houdt het eenvoudig: de C40 is er dus alleen als elektrische versie. Dat is dezelfde aandrijflijn als in de XC40 Recharge en Polestar 2. Die bestaat uit twee elektromotoren – een op elke as – die in totaal 408 pk en 660 Nm produceren. Hoewel deze C40 30 kilogram extra weegt (in totaal maar liefst 2.185 kilogram) zijn de prestaties identiek. De batterij wordt ook integraal overgeheveld: een accu van 78 kWh, waarmee deze C40 tot 420 kilometer ver moet geraken volgens de WLTP-cyclus.