Enkele maanden geleden kondigde Volvo aan in een joint venture te stappen met de Zweedse batterijproducent Northvolt. In de eerste plaats moet de joint venture een nieuw onderzoeks- en ontwikkelingscentrum voor batterijtechnologie opleveren. Dat zou volgend jaar al geopend worden en ergens in Zweden gebaseerd zijn. Een ander belangrijk onderdeel is een zogenaamde ‘gigafactory’. Die term wordt aan Tesla ontleend en verwijst naar een plaats waar op grote schaal batterijen voor elektrische auto’s worden geproduceerd.
Onafhankelijk van leveranciers
Volvo wil vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s bouwen, en heeft er dus baat bij om de productie van batterijen in eigen handen te nemen. Op die manier wil het minder afhankelijk zijn van externe leveranciers. Het tekort aan microchips heeft de auto-industrie dit jaar geleerd wat voor effecten die afhankelijkheid kan hebben. Maar waar de gigafactory zou komen, heeft Volvo nog niet beslist.
Al in 2026 operationeel
De Volvo-fabriek in Gent is nu een van de laatste kanshebbers die nog in de running zijn om de batterijproductie naar zich toe te trekken. In Gent rollen de elektrische XC40 Recharge en de nieuwe C40 Recharge al van de band. De gigafactory zou in 2026 al operationeel moeten zijn, dus de beslissing zal niet meer al te lang op zich laten wachten. Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) passeerde tijdens een werkbezoek aan Zweden bij Volvo om de troeven van de Gentse fabriek nog eens op tafel te leggen.