Voor alle duidelijkheid: het gaat om assemblage. Net als Audi haalt Volvo zijn batterijen bij toeleveranciers. In dit geval gaat het om LG Chem (Zuid-Korea) en CATL (China). Audi werkt overigens met hetzelfde LG Chem en heeft daar momenteel problemen in de toelevering. Dat leidde er zelfs toe dat de productie een tijdlang stil lag. De merken doen nu zelf de finale assemblage van de batterijen in het uiteindelijke batterijpack dat in de auto gaat om hoge transportkosten uit te sparen.
XC40 Recharge P8
Dat Volvo zijn eerste fabriek in Gent opent, is geen toeval. Later in 2020 moet daar namelijk de eerste volledig elektrisch aangedreven Volvo XC40 van de band rollen, de XC40 Recharge P8. Elk jaar moet er nu een volledig elektrische Volvo in het gamma bij komen, en daarnaast timmert ook Polestar volop aan de elektrische weg. Tegen 2025 moet één op twee verkochte Volvo’s een elektrisch voertuig zijn. De resterende 50 procent zijn dan hybrides.