Volvo staat aan de vooravond van een serieuze familie-uitbreiding. Zo kregen we niet enkel de EX90 en EX30 al op ons bord, dit jaar staat er nog een gloednieuw model op de planning. Die EM90 is de eerste monovolume die Volvo ooit in serieproductie nam.
Zeekr 009 in vermomming
Jawel, het merk dat naam en faam verwierf door ruime (en veilige) auto’s te produceren gaat de MPV-toer op. Op z’n minst opvallend, want de populariteit van dat koetswerktype is in vrije val in Europa. Waardoor je aan je kleine teen kan voelen dat deze EM90 vooral het goede weer moet gaan maken in China en co.
Info over het design en technische details zijn schaars. Al waren de Zweden sympathiek genoeg om één plaagplaatje de wereld in te sturen. Daarop zien we schuifdeuren, riante glaspartijen in het dak, Thor-achterlichten en een verlicht Volvo-logo achterop. Kijken we naar de globale lijnen, dan lijkt het er op dat dit Volvo’s smaakje is van de Zeekr 009, een 5,2-meter lange monovolume van het zustermerk. (Foto hieronder)
Scandinavische huiskamer
Hoewel Volvo met geen woord rept over het design van de EM90, heeft het wel wat te zeggen over het interieur. Zo omschrijven de Zweden dat interieur als een Scandinavische huiskamer op wielen. Zo moet de EM90 je niet gewoonweg van punt A naar B brengen, hij moet “ruimte creëren” in je leven. Juist ja.
Nemen we er terug even de technische fiche van de Zeekr 009 bij, dan zien we dat die uitpakt met maximaal 541 pk (AWD) en een accu van 140 kWh. Volgens de - vaak positieve ingestelde Chinese - CLTC-cyclus is daarmee een range van 800 km mogelijk. Neem dat echter maar met een korreltje zout.
Ook voor Europa?
De hamvraag is natuurlijk of deze EM90 ook naar Europa komt. Dat is op dit moment nog niet geheel duidelijk. Zo zal de monovolume op 12 november debuteren en per direct te bestellen zijn op de Chinese markt. Over een lancering in Europa blijft het opvallend stil.