Volvo heeft torenhoge verwachtingen voor de EX30. Het Zweedse merk gaat er dan ook prat op dat binnen afzienbare tijd de compacte elektrische crossover hét bestverkochte model zal worden in de line-up. Om lange wachttijden te vermijden zal hij ook geproduceerd worden in België. Wacht, waar rolt hij dan nu wel van de band?!
Made in China
Hoewel Volvo zo Zweeds is als Ikea en gepekelde haring (wat zien die Zweden daar toch in?), is de EX30 een Chinese zaak. Want momenteel rollen de eerste exemplaren van de band in de stad Zhangjiakou. China dus. Net zoals broeder Zeekr X en Smart #1 dat doen - in verschillende fabrieken trouwens.
Omdat Volvo verwacht dat de EX30 gaat verkopen als zoete knäckebröd - en omdat ze misschien zware importheffingen van Europa vrezen -, is er besloten om ook lokaal de EX30 te gaan produceren. In ons geval zéér lokaal. Want Volvo Gent krijgt de eer om de EX30 in elkaar te schroeven. Met die kanttekening dat de werknemers er nog tot 2025 op moeten wachten.
Verkooptopper
Waarom de EX30 zo’n “big deal” is in autoland? Omdat Volvo hiermee de aanval opent op de rist betaalbare Chinese EV’s die Europa gaan overspoelen. Al valt dat A) allemaal best wel mee en B) wordt de EX30 de komende jaren nog lekker zelf in China gebouwd.
Met een basisprijs van 38.990 euro, de optie voor een grote batterij (64 kWh, bruikbaar) en snelle oplaadtijden (tot 200 kW DC) zal de EX30 zonder twijfel uitgroeien tot een favoriet van de zakelijk markt. Of anders gezegd: qua werkgelegenheid voor Volvo Gent kan dit tellen!