De Zweedse constructeur Volvo heeft een resem updates klaar voor zijn twee elektrische SUV’s, de XC40 Recharge en C40 Recharge. Met de updates willen de Zweden vooral het rijbereik van beide modellen vergroten en de laadtijd verkorten. Maar in één keer door herschikt Volvo het gamma van beide modellen, introduceren ze een nieuwe versie en switchen ze voor het eerst in 25 jaar weer naar achterwielaandrijving. Dat hebben we bij de Zweden dus al een tijdje niet meer gezien.
Betere koeling, krachtigere motoren
De basisversie van de Volvo XC40 en C40 Recharge, die nog steeds Single Motor heet, behoudt zijn batterij van 69 kWh (waarvan je 67 kWh concreet kunt gebruiken). Die wordt nu efficiënter gekoeld, waardoor het rijbereik in de XC40 Recharge nu 463 kilometer bedraagt en in de C40 Recharge 482 kilometer. De elektromotor werd vernieuwd en is iets krachtiger: 238 pk (175 kW) in plaats van 231 pk (170 kW) voordien. Hij switcht van as en drijft nu de achterwielen aan.
Boven die Single Motor komt nu een nieuwe versie, die Single Motor Extended Range heet. Die gebruikt logischerwijs een grotere batterij: een van 82 kWh, waardoor het rijbereik van de XC40 Recharge uitkomt op 514 kilometer en dat van de C40 Recharge op 533 kilometer. Ook hier levert een elektromotor op de achterwielen het werk: die is in dit geval 252 pk (185 kW) sterk.
Minstens 500 kilometer
De topversie in het gamma van de XC40 en C40 Recharge blijft de Twin Motor. Die ruilt zijn identieke elektromotoren op elke as in voor nieuwe exemplaren: een van 258 pk (190 kW) op de achteras en een van 150 pk (110 kW) op de vooras. Het totale vermogen blijft met 408 pk (300 kW) dus ongewijzigd. De batterijcapaciteit neemt ook hier toe tot 82 kWh, waardoor de XC40 Recharge Twin nu 500 kilometer op een volle lading haalt, en de C40 Recharge Twin 506 kilometer.