Was het vroeger een unicum om een plug-inhybride in je gamma te hebben staan, dan kan je tegenwoordig modellen in meerdere plug-invarianten krijgen. Zo ook bij Volvo. Die lanceerden vorig jaar de XC40 T5 Recharge, nu komt daar de T4 Recharge bij.
Identiek
Het recept is bijna identiek. Zo neemt Volvo haar XC40 met 1.5-liter driecilinder turbobenzine en voegt het een accu en elektromotor toe. Is dat systeem bij de T5 Recharge nog goed voor 262 pk, dan slinkt dat vermogen in de T4 Recharge naar 211 pk. Oorzaak? De benzinemotor wordt teruggeschroefd. De elektromotor, die blijft identiek.
Het gevolg is dat deze XC40 T4 plug-in exact dezelfde “EV-waarden” voor kan leggen dan zijn grotere broer. Het gaat dan over een elektromotor van 82 pk (160 Nm), een accu van 10.7 kWh en een theoretische range van 54 kilometer. Zelfs de CO2-waarde is met 45 g/km identiek aan de T5 Plug-in.
“Prijsverschil
Waar het verschil ‘m dan zit? In de prijs. Nu ja. Met een basisprijs van 46.780 euro is deze T4 plug-in amper goedkoper dan de T5 met stekker. In baar geld: 1.100 euro. Een bedrag dat je als leasingrijder amper zal voelen over 4 jaar natuurlijk. Waarom zou je dan voor de minder krachtige variant gaan? Voor de goedkopere verzekering? Ook dat is vaak geen probleem in de leasingwereld.
Deze XC40 T4 Recharge is dan ook een vreemde eend in de bijt. Temeer omdat hij zo identiek is aan de T5 Recharge. Van CO2-uitstoot tot elektrische range. Benieuwd welke versie de zakelijke klant zal prefereren.