De Volvo XC40 heeft al zijn plug-in hybride, maar is nu ook klaar voor een battery-only aandrijving. Deze Volvo XC40 Recharge ruilt zijn verbrandingsmotor voor een 78 kWh batterijpack, zoals in de Polestar 2. Dat moet hem toelaten om in ideale omstandigheden 400 kilometer ver te rijden. In de praktijk moet hij toch minstens 350 kilometer halen. Aan een snellaadpaal heeft hij 40 minuten nodig om 80 procent van zijn batterij bij te tanken. Dit geeft aan dat Volvo – net als Jaguar – opteert voor een veeleer traag oplaadsysteem.
Prijs nog onbekend
Een prijs krijgt de Volvo XC40 nog niet, maar wanneer je weet dat hij net als de Polestar 2 over 408 pk beschikt, dan zal de prijs niet gek veel verschillen van de 59.000 euro die de Polestar 2 kost. Volvo hoopt dat het in 2020 20 procent aan plug-in hybrides en elektrische auto’s verkoopt. Tegen 2025 wil Volvo 50 procent van zijn verkoop uit elektrische auto’s halen… en de overige 50 procent hybrides.
Met de XC40 Recharge gunt Volvo zijn Belgische fabriek een mooie primeur, want het is in Gent dat deze eerste elektrische Volvo van de band zal rollen. Later volgt nog een democratischer elektrische XC40.