De kans is klein dat je “Volvo XC90” en “pick-up” met elkaar associeert. Meer nog, de kans is klein dat je Volvo überhaupt met pick-ups associeert. Want hoewel het Zweedse merk alles van compacte stadskarren tot volbloed lange-afstands vrachtwagens bouwt, was er nooit een Volvo pick-up. Tot nu.
Oog voor detail
Oké, deze creatie komt niet officieel uit de hersenpan van Volvo, maar wel vanuit die van Nederlander Sander De Goede. De creatie? Een eerste generatie XC90 omgebouwd tot pick-up! Hoewel dat op papier tegenstrijdig lijkt (een pick-up is utilitair, een XC90 luxueus), werkt het resultaat wonderwel. Al zeker in de matgroene lakkleur die op dit exemplaar prijkt.
Tot aan de B-stijl is dit een reguliere XC90, daarachter vinden de grote wijzigingen plaats. Merk op hoe Sander een compleet nieuw gevormde achterzijde voorziet voor het bestuurderscompartiment met kleine zijruitjes. De laadbak behoudt dan weer de originele lichten van de XC90 en ook de kofferklep lijkt hergebruikt (maar dan aangepast).
Leuk, maar niet uniek
Hoewel de kans klein is dat je ooit een Volvo pick-up bij ons in het echt zal spotten, kan je dat trouwens wel in Zweden. Daar worden al decennia auto’s omgebouwd tot zogenaamde “A-Traktors”, ook Volvo’s. Door een hiaat in de wetgeving mogen in Zweden namelijk jongeren van 16 jaar rijden met een werkvoertuig met een maximale snelheid van 30 km/u.
Omdat die wet nogal vrij voor interpretatie is, mogen dat ook omgebouwde personenauto’s zijn. Van Een Volvo 850 tot een Porsche Cayenne. De enige voorwaarde is dat alles voorbij de voorste zitrij onklaar moet gemaakt worden voor personentransport. Daar lijkt deze Nederlandse XC90 alvast aan te voldoen, maar iets zegt ons dat ‘ie vlot sneller dan 30 km/u kan…