In 2019 haalde Toyota de naam Supra weer van onder het stof. Daarvoor sloegen de Japanners de handen in elkaar met BMW: de nieuwe sportcoupé deelt zijn fundamenten immers – nogal sterk – met de BMW Z4. Tegelijk kreeg de Supra voortaan het voorvoegsel ‘GR’ - van ‘Gazoo Racing’ om zijn banden met de sportieve Toyota-afdeling in de verf te zetten.
Schakelpeddels
In eerste instantie leende die nieuwe GR Supra de 3.0 zes-in-lijn van BMW, die 340 pk naar de achterwielen stuurt. Nadien kwam daar een 2.0 viercilinder bij, die eveneens uit München komt en de achterwielen aandrijft, en die 258 pk sterk is. In allebei de gevallen werd dat vermogen via een achttrapsautomaat gekanaliseerd, met weliswaar schakelpeddels aan het stuur voor wie zelf het heft in handen wou nemen.
Intelligente manuele transmissie
Maar voor de échte Supra-fans was dat niet genoeg. Daarom heeft Toyota aangekondigd dat de GR Supra er binnenkort ook met drie pedalen en een lekker ouderwetse manuele bak komt. Voorlopig alleen voor de 3.0 zescilinder, maar wel een versnellingsbak die Toyota speciaal voor die motor heeft ontwikkeld. De Japanners hebben ook wat techniek van de GR Yaris geleend, want de nieuwe iMT-versnellingsbak krijgt een gelijkaardige tussengasfunctie bij het terugschakelen.
Lightweight
Achterwielaandrijving, zescilinder en manueel schakelen: daar smullen de puristen natuurlijk van. Maar ze zullen nog meer smullen van de nieuwe Lightweight-uitvoering. Die versie met 3.0 en manuele bak bespaart een kleine 40 kilogram door de nieuwe transmissie, andere velgen, handmatig verstelbare zetels zonder lederen bekleding en een andere geluidsinstallatie.
Andere wijzigingen
Toyota rekent erop dat deze GR Supra Lightweight de populairste versie wordt, maar voert nog enkele wijzigingen door op het volledige GR Supra-gamma. Zo keken de ingenieurs opnieuw naar de remmen, ophanging en stuurinrichting van de sportcoupé, en werden de stabiliteits- en tractiecontrole aangepast. Er zijn ook enkele nieuwe koetswerkkleuren en afwerkingsmogelijkheden voor het interieur.