Meer en meer merken bieden nu ook zelf restauraties van hun historische modellen via hun Classics-departement. Daarbij krijgt ook elektrische aandrijving steeds vaker een rol toebedeeld. Zo gooide Jaguar in 2018 hoge ogen toen het de E-Type Zero concept toonde. Maar behalve een vooraanstaande rol op het huwelijk van prins Harry en Meghan Markle lijkt er vooralsnog niet veel toekomst meer weggelegd voor die elektrische E-Type.
Samba
Bij VW lijken ze er harder over na te denken. In september 2019 gaf de Duitse gigant al zijn goedkeuring aan een e-Käfer, een oude Kever cabrio die het Duitse bedrijf eClassics had omgebouwd tot elektrische auto op basis van onderdelen van de VW eUp. Nu doet VW meer dan louter zijn zegen geven, het meldt ons hierbij de komst van deze e-Bulli op basis van een oude T1.
Op het eerste gezicht lijkt je naar de Heilige Graal voor de combi-liefhebbers te kijken: een VW T1 in zijn meestgezochte Samba-uitvoering met de dubbele voorruit. Maar een beetje kenner ziet meteen de verschillen. Zo zijn de wielen groter en heeft hij led-lichten. In het interieur zien we een leder bekleding, iets wat de echte bus nooit had. De tellers zien er retro uit, maar er is ook een digitale weergave. En tussen de stoelen vind je een moderne DSG-pook. Net boven de ruit zien we bovendien een aanraakscherm.
Technisch neemt de e-Bulli de componenten van de e-Käfer over. Onder een kastanjehouten dek zijn de batterijen met een capaciteit van 40 kWh verwerkt. Hiermee moet de VW e-Bulli tot 200 kilometer ver komen. De motor zit net als in het origineel achteraan ingewerkt. Met zijn 80 pk en 212 Nm is hij dubbel zo sterk als de viercilinder boxermotor van weleer. De topsnelheid is beperkt tot 130 km/u, maar remmen en onderstel zijn wel aangepast aan de vereisten van het onmiddellijk beschikbare koppel van de elektrische motor.
Koopje?
Echt goedkoop wordt dit niet. Je kan een VW e-Bulli als deze bestellen vanaf 64.900 euro. Maar wanneer je een knap interieur en meer snufjes wil, dan stijgt het bedrag op de factuur natuurlijk. Weet dat een tot in de puntjes gerestaureerde T1 Samba vandaag de dag vlotjes 100.000 euro kost. Dan is die elektrische e-Bulli misschien toch een koopje. En wanneer je hem vergelijkt met de moderne VW ID Buzz die voor 2022 geprogrammeerd staat, dan weet je het toch wel.