Eind 2020 bracht heel wat bescheiden feesten en hoop voor het nieuwe jaar mee, maar stond ook in het teken van een belangrijke verjaardag. Op 27 december bliezen de Volkswagen-fabriek van Wolfsburg en de Kever 75 kaarsjes uit. Het verhaal daarachter is het verhaal van hoe een Duits propagandamiddel werd omgevormd tot een van de populairste auto’s ter wereld.
Brits gezag
Iedereen weet ongetwijfeld dat de beroemde Volkswagen, de auto voor het volk van de Duitse regering, werd ontwikkeld door Ferdinand Porsche. Het model ging wel pas massaal in productie tijdens de oorlog. In 1938 werden er maar 630 “KdF”-Wagen” gebouwd.
De Kever kreeg pas echt de wind in de zeilen onder Brits gezag. Na de oorlog vormden de geallieerden de wapenfabriek van Wolfsburg om tot een autoassemblagefabriek. In die tijd was dat een goede oplossing om de Duitsers werk te geven en het land weer op de rails te krijgen.
Van Type 1 naar Kever
Op 27 december 1945 begon de fabriek van Wolfsburg aan de Type 1, gebaseerd op de ontwerpen van Porsche. Dat was het eerste hoofdstuk in een unieke geschiedenis. Door de productiemethode aan de lopende band kon de eerste Volkswagen gebouwd worden tot in de volgende eeuw.
In Wolfsburg zelf liep de productie van de Kever, zoals hij sindsdien liefkozend werd genoemd, ten einde in 1978, maar tot in 2003 werd hij nog steeds gebouwd in Mexico. In totaal liepen er 21.529.464 Kevers van de band, waarvan 15,8 miljoen in Duitsland.