Onder zijn sympathieke Kever-vorm gaat een behoorlijk competente racer schuilt in de Volkswagen Fun Cup. De verwantschap gaat niet verder dan de vorm. De VW Fun Cup is niet meer dan een vederlicht koetswerk dat rond een buizenchassis is getrokken, in totaal net geen 800 kilogram zwaar. De motor is een 2-liter benzine die centraal achteraan geplaatst is. Met 180 pk is hij voldoende potent om het Kevertje vleugels te geven. Schakelen doe je via een sequentiële versnellingsbak.
Al meer dan 20 jaar Fun
De VW Fun Cup bestaat sinds 1997 en was destijds ontworpen om geïnteresseerde amateur-rijders de autosport te laten ontdekken. Een formule die intussen al meer dan 20 jaar standhoudt. We hebben in het verleden al met de Fun Cup kunnen kennismaken, en helemaal overtuigd waren we daar niet van. Dat was toen nog met de dieselmotor en met een onderstel dat nog wel wat marge voor verbetering toonde. Maar het belangrijkste minpunt destijds: de Uniroyal-regenbanden die uniform de dienst uitmaakten bij de Fun Cup. Het waren banden die ontzettend snel tegen hun limiet aan zaten. Aangezien de omstandigheden voor iedereen dezelfde zijn, was het vooral kunst om daarmee te leren omgaan. Maar je had wel het gevoel dat er nog veel potentieel onaangeroerd bleef.
Dat is inmiddels verbeterd, zo merken we tijdens onze nieuwe kennismaking op het circuit van Mettet. De 2-liter turbobenzine zorgt voor meer pit en meer vermogen, en past beter bij het karakter van een racewagen. Maar vooral: door de switch naar gGrip banden van BFGoodrich beschik je over veel meer grip dan voorheen. Nog steeds bereik je snel de limiet van de band in vergelijking met een slick-competitieband, maar je krijgt nu veel meer het gevoel dat je met een racewagen rijdt dan vroeger.
Volgende stap
Mettet is een uitdagend circuit, met een complexe dubbele eerste bocht en een wegduikende ‘cork screw’ zoals in Laguna Seca waar je blind moet insturen terwijl het asfalt onder je wegduikt. Je moet het vertrouwen vinden om hier de juiste dingen te doen in een racewagen. We zijn eigenlijk al gauw heel tevreden dat we het goede ritme gevonden hebben en genieten van onze rondjes achter het stuur van de VW Fun Cup: ‘yes, we kunnen het nog.’ Tot onze instructeur van vandaag, Porsche-woordvoerder Bernard Van Bellingen, een suggestie doet: ‘Het loopt lekker. Denk je dat je klaar bent voor een volgende stap? Moesten we nu eens met de linkervoet beginnen te remmen?’
Kijk, dat is nu de VW Fun Cup ten voeten uit. Je kan hem alleen racen, maar veel Fun Cups zijn als tweezitter gebouwd. Ideaal als snelle taxi om mensen de koers van binnenuit te laten beleven, maar ook ideaal als snelle leswagen. VW-invoerder D’Ieteren beschikt over een schare aan ervaren lesgevers, waarbij Bernard die vandaag naast ons heeft plaatsgenomen.
Meer finesse
“Wanneer je met de rechtervoet remt, ga je meer in lijn remmen en is er meer transitie. Met de linkervoet ga je meer geleidelijk te werk. Met de rechtervoet zal je veelal nog voor je het midden van de bocht bereikt al de rem gelost hebben om over te schakelen naar het gaspedaal. Wanneer je met links remt, houd je de auto mooi tot aan het midden van de bocht op de rem. Zo houd je meer gewicht op de vooras, waardoor de auto beter instuurt.” Het is even wennen, maar je krijgt de techniek snel onder de knie. “Ik oefen ook in het gewone verkeer. Wanneer ik met een automaat rij, zal ik steeds links remmen. Het helpt om het gevoel te houden in je linkervoet”, zegt Bernard ons.
Maakt het een groot verschil? In pure rondetijd zal dat nog meevallen, maar het is vooral een verschil in gevoel. Racen is een zaak van finesse. In zowel sturen, gasgeven als remmen zijn brute bewegingen uit den boze. Links remmen maakt dat plaatje compleet. Je gaat iets later in de remmen om tot iets dieper in de bocht te remmen, terwijl je rechtervoet al klaar hangt boven het gaspedaal om de Fun Cup opnieuw te doen knallen. Op deze manier neem je het laatste moment weg waarbij de auto niet in balans is. We merken ook dat we ineens meeschuiven met de echt snelle jongens op het circuit.
Zoals steeds is het wegwerken van die laatste tienden van een seconde het moeilijkste in de autosport. Met de VW Fun Cup beschik je over een uitstekend instrument om ook dat stapje in je carrière als piloot te zetten.