We zijn intussen aanbeland bij de achtste generatie van de VW Golf GTI, waarvan de eerste in 1976 van de band liep. Zoals de traditie dat verlangt, zweert ook de nieuwe VW Golf GTI bij een klassiek sportieve uitstraling. Wat pk’s betreft, begint hij daar waar de vorige generatie het voor bekeken hield.
Manueel of DSG
Laten we daar maar mee beginnen. De 2-liter TSI-motor in de nieuwe VW Golf GTI beschikt over 245 pk. Dat is het vermogen dat de ‘Performance’ editie van de vorige Golf GTI had. Op de juiste prestatiecijfers is het nog even wachten. Maar we weten wel al dat de nieuwe GTI niet lichter is dan de vorige, die bovendien over een mechanisch sperdifferentieel kon beschikken. We weten nog niet of dat in de nieuwe GTI ook het geval zal zijn, of dat die alleen een elektronisch geregelde sperfunctie krijgt. Het is dus nog te vroeg om te zeggen of de nieuwe GTI sneller zal zijn tegen de klok. Het zou echter wel eens kunnen, want VW kondigt aan dat het de DSG7, de dubbelekoppelingsbak, beter doet presteren. Voor de puristen: een manuele zesbak is eveneens ter beschikking. De nieuwe VW Golf GTI Performance zou liefst 295 pk bieden.
Wat het uiterlijk betreft zien we aan de GTI een dakspoiler verschijnen. Hij krijgt ook meer sportief getinte bumpers, mistlichten die vooraan bestaan uit vijf boven elkaar geplaatst leds in kruisvorm, achteraan heeft hij een diffusor waarin de uitlaat verwerkt is. Hij krijgt standaard 17-duim velgen, in optie wordt dat 18-duim of 19-duim. Deze Golf GTI beschikt ook over een lichtgevend radiatorrooster. De strook die de verbinding maakt tussen de lichtblokken vooraan is niet verchroomd, maar ze geeft licht.
De traditie blijft bewaard in het interieur, met de typische stof in ruitjesmotief op de stoelen. Standaard krijgt hij ook een 10-duim aanraakscherm voor het multimediasysteem en een digitale tellerpartij.
GTD en GTE
VW maakt van de gelegenheid gebruikt om meteen ook de andere sportieve Golfs op ons los te laten. Er is dus voor iedereen een sportieve Golf. Ofwel een GTI, ofwel een GTD, ofwel een GTE. De VW Golf GTD maakt gebruik van de 2-liter TDI met 200 pk. Hij beschikt ook over 400 Nm koppel, wat 30 Nm meer is dan de GTI. Dat belooft een interessante vergelijking te worden.
En dan is er nog de plug-in hybride Golf GTE. Die combineert het vermogen van de GTI (245 pk) en het koppel van de GTD (400 Nm). Alleen weegt hij zwaarder door zijn batterijen. De Golf GTE zou een elektrisch rijbereik van 60 kilometer moeten voorleggen, voor een gemiddelde CO2-uitstoot van 40 g/km. Maar VW heeft die cijfers nog niet officieel bevestigd.
Uiterlijk houden de Golf GTD en de GTE er dezelfde filosofie op na als de GTI, maar ze verschillen in de details. Al wat rood is op de GTI (randen van de belettering, randen van de lichtblokken, stiknaden op de stoelen) is blauw op de GTE en grijs op de GTD. De nieuwe VW Golf GTI en GTE staan voor de zomer gepland, de GTD volgt in de herfst van 2020. De prijzen zijn nog niet bekend.