Nog dit najaar gaat Volkswagens grote elektrische offensief van start, met de eerste ‘full electric’ I.D.-productiewagen die in september in Frankfurt in première gaat. Oh ja, en de nieuwe Golf komt er ook spoedig aan. Werk genoeg dus, maar dat wil niet zeggen dat VW zijn plug-in hybrides vergeet. We blijven erbij: de elektrische auto zal niet snel – misschien zelfs nooit – een democratisch prijskaartje krijgen, als in 20.000 euro voor een elektrische gezinsauto met voldoende rijbereik. Het belang van plug-in hybrides daarin wordt onderschat. Die zijn ook duur, maar ze zijn ideaal om voor het eerst met elektrisch rijden kennis te maken. Want wil je dan toch nog in één ruk met de auto op reis naar het Zuiden, dan kan dat perfect met een plug-in hybride.
WLTP-cijfer
Alleen, tot nog toe was het elektrisch bereik echt beperkt. Daar komt nu snel verbetering in. Volkswagen breidt in de Passat GTE de batterijcapaciteit uit naar 13 kWh (+31 procent). Of dat gevolgen heeft op het koffervolume weten we (nog) niet. Maar de VW Passat GTE legt zo wel betere cijfers voor op de weg. De 115 pk sterke elektrische motor kan hem volgens de realistischer WLTP-meting tot 54 kilometer ver krijgen op batterijkracht alleen. De Passat GTE berline haalt 56 kilometer. Volgens de oude NED-meting is dat 70 kilometer, waar hij voorheen 50 kilometer ver kwam. Hij beschikt ook over een 156 pk krachtige benzinemotor, gecombineerd staat een maximaal vermogen van 222 pk en 400 Nm ter beschikking. Een CO2-uitstoot van 40 g/km (WLTP) moet hem ook in de toekomst een fiscaal vriendelijke behandeling garanderen. In Duitsland krijgt hij een basisprijs van 45.810 euro (Variant GTE).