Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Waarom deze Bugatti Chiron de duurste nieuwe auto ooit geveild is

Met een doorsneeprijs van minstens 3 miljoen euro is de Bugatti Chiron niet bepaald goedkoop. Toch leverde deze nieuwe Chiron op een veiling in Parijs meer dan het driedubbele op. Daarmee werd hij meteen de duurste nieuwe auto ooit geveild.

Maar liefst 9.792.500 euro betaalde een gefortuneerde koper voor deze nagelnieuwe Bugatti Chiron op een veiling van RM Sotheby’s in Parijs. Daarmee mag de gelukkige nieuwe eigenaar enkele titels opspelden: zijn nieuwe Chiron is meteen de duurste nieuwe auto die ooit werd geveild. Tegelijk is het ook de laatste nieuwe Bugatti die met de beruchte en imposante W16-motor werd uitgerust, en is dit exemplaar het enige bestaande exemplaar van de Bugatti Chiron Profilée ter wereld. Dat verklaart dus de recordprijs.

Bugatti Chiron Profilée (2023) rijdend, vooraanzicht

Uniek preproductiemodel

Bugatti was immers bezig met de ontwikkeling van een nieuwe versie die in de line-up van de Chiron netjes zou passen tussen de elegante Chiron Sport en de radicale Chiron Pur Sport. Maar in de tussentijd had de hele productierun van de Chiron al klanten gevonden, waardoor er geen productieversie van deze Chiron Profilée kon worden gemaakt. Het bleef dus bij dit ene specifieke preproductiemodel, dat één gefortuneerde klant op een veiling rechtstreeks van Bugatti kon kopen.

Bugatti Chiron Profilée (2023) rijdend, achteraanzicht

De Profilée haalt zijn naam bij de Type 46, die de bijnaam ‘Surprofilée’ kreeg. De moderne interpretatie herken je aan de kleine, vaste achtervleugel die niet alleen voor stabiliteit moet zorgen bij de topsnelheid, maar ook voor genoeg koeling door hete lucht weg te zuigen bij de imposante W16 centraal achterin. Het 8 liter grote blok met vier turbo’s is net als in de Chiron Pur Sport goed voor 1.500 pk, waardoor hij in 2,3 seconden naar 100 km/u sprint en een topsnelheid haalt van 380 km/u. Verder krijgt de Profilée als enige Bugatti nog unieke velgen met hoefijzerdesign, een exclusieve Argent Atlantique-koetswerkkleur, en als eerste Chiron ooit een geweven lederen interieur.

Bugatti Chiron Profilée (2023) interieur

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer