Een nieuwe auto bestellen is altijd een heuse onderneming. Niet alleen de keuze tussen brandstof of stroom wordt steeds moeilijker, vandaag moet je nog eens extra rekening houden met levertermijnen en met de optielijst. Er zijn immers heel wat merken die de hardware van bepaalde opties standaard in de auto integreren, maar waarvan je de software nadien kunt bestellen, betalen en downloaden.
Nabestelboetiek
Volkswagen heeft dat bijvoorbeeld bij de productiestart van de elektrische ID.3 gedaan, toen de software van zijn eerste elektrische ID-model nog niet helemaal op punt stond. Tesla speelt ook met die features bij het ontwikkelen van zijn zogenaamde full self-driving capability. En ook Mercedes is een mooi voorbeeld, dat op zijn elektrische EQS achterasbesturing aanbiedt. Standaard draaien de achterwielen tot 4,5 graden mee, maar je kunt die achterwielen ook tot 10 graden laten meedraaien. Meteen bij je aankoop of nadien, als je je bedenkt.
BMW haalde onlangs het nieuws met het bericht dat je zetelverwarming kunt nabestellen, en dat voor een bedrag van 18 euro per maand. De Beiers hebben echter al langer zo’n nabestelboetiek van opties, die ze de ConnectedDrive Store noemen. Daar kun je niet alleen onlinediensten zoals muziekabonnementen of verkeersinformatie voor je navigatie bestellen, maar ook opties die je ook tijdens je initiële aankoop had kunnen nemen, zoals adaptieve cruise control, een grootlichtassistent of – welja – zetelverwarming. Opmerkelijk is dat je heel wat van die opties een tijdje gratis kunt testen, er een maandabonnement op kunt nemen of ze meteen permanent kunt installeren. Op die manier experimenteren steeds meer merken met een soort streaming-/abonnementsformule, zoals we die kennen van Netflix en Spotify. Naar eigen zeggen om je na de aankoop van je wagen de vrijheid te geven om hem nog verder te personaliseren en met opties te experimenteren zonder ze meteen permanent op je auto te hebben. Zo zou je zetelverwarming bijvoorbeeld alleen kunnen installeren wanneer je het nodig hebt, in de winter bijvoorbeeld.
Microtransacties
Maar critici vinden die trend een vreemde keuze, omdat de hardware van die opties af fabriek mee wordt geïnstalleerd, en je auto in theorie dus al van zetelverwarming of adaptieve cruise control voorzien is. Merken doen je daarna dan eigenlijk extra betalen om die opties vrij te geven. Hoe dan ook klopt het dat eer voor de automerken aan deze werkwijze heel wat voordelen verbonden zijn.
Dit soort ‘microtransacties’ worden bijvoorbeeld al langer toegepast in de gamesindustrie en vormen daar een nieuwe bron van inkomsten waar ook de autosector wel oren naar heeft. Daarnaast is het efficiënter - en dus goedkoper – om je productielijn af te stemmen op één bepaalde configuratie dan wanneer die productie met de afzonderlijke opties van elke klant rekening moet houden. Dit soort nabestelbare opties, al dan niet met abonnementsformule, zal dus steeds meer zijn weg vinden naar de autosector. BMW beklemtoont alleszins dat de opties uit de ConnectedDrive Store ook nog steeds op de klassieke manier met optielijst te bestellen zijn.