De Heizelpaleizen vullen zich na een jaar pauze in januari opnieuw met het nieuwste dat de autosector te bieden heeft. Toch moet het Autosalon het met enkele opvallende afwezigen stellen: zo laten Volvo en Mazda verstek gaan, en is de hele Volkswagen-groep op Cupra en Lamborghini na eveneens afwezig. Ook Jaguar en Land Rover zullen hun intrek dit jaar niet nemen op de Heizel.
Opvallende nieuwkomers
Maar de een zijn dood is de ander zijn brood, zo lijkt het wel: organisator Febiac heeft een voorlopige lijst vrijgegeven van bevestigde deelnemers, en daar zitten enkele opvallende nieuwe namen tussen. Want moesten Chinese merken hun eerste voet aan wal op Europese bodem een goeie tien jaar geleden vroegtijdig terugtrekken, dan blijkt dat nu reculer pour mieux sauter geweest te zijn: de Chinezen hebben anno 2022 hun weg naar de Heizel gevonden.
MG en Maxus
Zo noteren we net als twee jaar geleden de deelname van MG, het van oorsprong Britse merk dat nu onder Chinese vlag hybride en elektrische modellen op de markt brengt. MG wordt in ons land ingevoerd door de Alcomotive-groep, dat ook Hyundai, Suzuki, Isuzu en SsangYong importeert. Maxus, een Chinees merk van elektrische bestelwagen en eveneens bij Alcomotive in portefeuille, staat dit jaar ook op de Heizel.
Nieuwe merken
Daarnaast tekent OneAutomotive present. De kleine importeur vertegenwoordigt de Chinese merken DFSK en BAIC, die met bijvoorbeeld de Fengon 500 en Glory 580 (DFSK) en de X35 en X55 (BAIC) een bescheiden gamma aan SUV’s op de Europese markt hebben gebracht en die allebei op de Heizel zullen staan. Net als Bestune en Seres, die eveneens door OneAutomotive geïmporteerd worden. Een andere opvallende aanwezige is Aiways, dat via Cardoen vertegenwoordigd wordt en dat met de U5 een ruime elektrische SUV in ons land verkoopt. Chinese merken: je zult er in januari dus niet omheen kunnen...