De ‘World Car of the Year’, dat is iets zoals de ‘Auto van het Jaar’. 84 Autojournalisten maken deel uit van de jury, goed voor 24 deelnemende landen. Ze onderwerpen alle nieuwe auto’s van het afgelopen jaar aan een blik, met vaak mysterieuze criteria. De auto die de meeste punten haalt, wint. Dat levert bij de Europese Auto van het Jaar al vaak een discutabel resultaat op. Geregeld is het niet de meest opvallende nieuwkomer die wint, en vaak ook niet wat je de ‘beste auto’ zou noemen. Vaak speelt chauvinisme bij de jury een rol, maar nu lijken we toch op een nieuw dieptepunt aanbeland.
Niet in Europa aanwezig
Volgens wat wij horen is één van de criteria om deel te nemen aan World Car of the Year, dat de auto in kwestie te koop moet zijn in minstens vijf markten, verspreid over vijf continenten. We weten dat er zes continenten zijn en dik 180 markten, dus echt een criterium van verspreiding kan je dat niet noemen.
Met als resultaat? Dat voor dit jaar de Kia Telluride als beste uit de bus komt. Dat is een grote SUV in de klasse van de Volvo XC90. De Amerikaanse pers is er behoorlijk lovend over. Alleen, hier bij ons is hij een grote onbekende. Het is alsof onze Auto van het Jaar alleen te koop zou zijn in Malta en San Marino.
De andere categorieën
Maar in tegenstelling tot de Auto van het Jaar looft World Car of the Year ook prijzen uit voor andere categorieën. Gelukkig kunnen we daar de laureaten beter begrijpen. Zo wint de Porsche Taycan zowel beste luxewagen als beste sportwagen van het jaar. De Kia Soul EV is beste elektrische auto van het jaar en de prijs voor beste design gaat naar de Mazda3. Alleen, de Kia Telluride?