Vraag aan Porsche wat de Cayenne sinds 2003 al voor de Duitsers heeft binnengebracht, en ze zullen je alleen maar rooskleurige cijfers laten zien. Een SUV is ook voor luxe- en sportmerken een heuse moneymaker en de manier bij uitstek om nieuwe klanten te lokken. Zeker in nieuwe markten als het Midden-Oosten en China. Daarom zijn er de laatste jaren nog meer merken gezwicht: Bentley met de Bentayga, Rolls-Royce met de Cullinan, Lamborghini met de Urus en Aston Martin met de DBX. En dan hebben we het nog niet over Maserati gehad.
Purosangue
Officieel heeft Ferrari de geruchten nooit bevestigd, maar ook in Maranello wordt er naarstig aan een SUV gewerkt. Intussen is daar al veel over geschreven: dat hij ‘Purosangue’ zou gaan heten (Italiaans voor ‘volbloed’), dat hij een V12 zou krijgen, dan weer een plug-inhybride aandrijflijn,… Nu geeft Ferrari dan toch toe en zijn er twee dingen zeker: dat hij dit jaar nog officieel wordt voorgesteld en dat zijn voorkant er zo uitziet:
Roma-inspiratie
Meer krijgen we nog niet te zien, al kunnen we wel al afleiden dat de visuele inspiratie onder meer van de Roma komt. Vermoedelijk krijgt de ‘Purosangue’ dan ook meer een GT-karakter dan een radicale inborst. Volgens de laatste roddels in de wandelgangen zou de SUV dan wel eens de enige echte opvolger kunnen worden van de vierzitsmodellen FF en de GTC4Lusso. Maar dat komen we later dit jaar officieel te weten. Eindelijk.